10 år yngre på 40 sekunder? Nä

av Louise Konsumentkoll den 25 mars 2015

Nanoblur”Nanoblur”, nanopartiklar för att sudda ut rynkor är det nya, om jag förstår rätt. ”Tio år yngre på 40 sekunder” lovar en kräm som jag råkade få syn på i taxfreeshoppen på Arlanda. Vilka kvinnor i min ålder kan motstå ett sådant löfte? Många antar jag, men inte jag. Bland annat ville jag ta mig en närmare titt eftersom att vi har engagerat oss mycket under årens lopp mot vilseledande marknadsföring av antirynkkrämer.  Men, ska villigt erkännas, hoppet överger en ju inte heller för den delen. Så jag köpte asken och skred till verket.

Men nej, tyvärr. Det enda som hände var att gojan jag smetade på mig la sig som en stel mask över ansiktet och stramade upp huden. Låter kanske hoppingivande, men ingen effekt på rynkorna. Bad flera personer att kolla mina rynkor före jag smetade på krämen och efter. Men nej. Rynkorna är envist kvar.

Ska vi anmäla företaget för vilseledande marknadsföring? Nej, orkar faktiskt inte den här gången. Men det är ju fanken också att kosmetikaindustrin ska komma undan lagen, gång efter gång.

Lurigt  också av företaget Indeed Laboratories att med väldigt små bokstäver skriva ”look up to” 10 years younger…” . ”Upp till” behöver ju inte handla om år, utan kan handla om någon sekund tänker väl företaget…

Å andra sidan ska konsumenten enligt marknadsföringslagen ges rätt information om produkten ”vid en hastig blick/eller genomläsning. Det fick jag inte här. Inte såg jag pyttebokstäverna när jag köpte krämen.

Blåst.

 

 

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: