18 års åldergräns för energidryck

av Louise Konsumentkoll den 17 juni 2014

Competitors - PortraitI Litauen är det förbjudet att sälja energidrycker typ Red Bull, Monster, Burn och allt vad de heter till ungdomar under 18 år. Det är det första landet i EU där regeringen lagstiftar om åldersgräns för inköp av energidrycker.

Energidrycksindustrin protesterar förstås med argumentet att energidrycker inte innehåller mer koffein än kaffe, dvs det är ingen fara, och att det för övrigt står på burkarna att barn inte ska dricka drycken, liksom gravida och ammande. Dessutom marknadsför man inte energidrycker med barn som målgrupp.

Nåväl, det är väldigt många barn och ungdomar som inte dricker kaffe och därmed inte är vana vid  koffein. Inte bra. Då kan de bli stirriga, okoncentrerad och drabbas av hjärtrusning, vilket många läkare vittnar om.

Enligt en studie av EFSA, EUs livsmedelsverk, dricker 68 % av barnen mellan 10 och  18 år energidrycker i EU. EU kommissionen har uttryckt sin oro men tänker inte agera. Man lägger sig inte i enskilda länders lagstiftning, eller snarare avsaknad av lagstiftning, på området.

Läskkonsumtionen minskar i många länder och det gäller att hitta nya marknader och målgrupper. Energidrycker är en framgångssaga världen över och den dryck som ökar snabbast globalt.

Även i Sverige sticker energidryckerna i väg. Från 19,5 miljoner liter försäljning av energidrycker 2010 till 32,5 miljoner liter 2013. (Uppgift från Sveriges Bryggerier) Häftig ökning på tre år.

Coop har infört en åldersgräns på 15 år för köp av energidrycker, men butiker kan också sätta 18 års åldersgräns om de vill. Tror också att övriga livsmedelskedjor, pressbyråer med flera  hakade på och införde åldersgräns 2009 när diskussionen om energidrycker var  intensiv.

Dags för en sådan diskussion igen.

Föreningen för barnläkare i USA uttalar att barn och ungdomar inte ska ha med energidrycker att göra  och USAs Läkarförbund ställer sig bakom ett förbud mot försäljning av energidrycker till barn under 18 år. Klokt tycker jag.

För övrigt. Ta en titt på bilden här ovan, ett gäng supercoola ungdomar med skateboards och i bakgrunden en skylt med Red Bull. Är inte det marknadsföring till barn, så säg?

{ 11 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Affi juni 18, 2014 kl. 7:51

Det tänker jag på var gång jag ser ett gäng av den yngre sorten som hinkar i sig energidryck av olika sorter. Jag har precis för mig att det hänger en skylt i affären därhemma om att man valt att inte sälja energidryck till minderåriga.

Svara

Åsa juni 28, 2014 kl. 10:21

Köper inte detta själv men en väldigt vanlig burk tänker jag på jag ofta ser slängd. Kan intyg som inte kan vara det behov som marknadsförs minskas är det ju bra.

Svara

Anki juni 17, 2015 kl. 19:44

Här på ICA Supermarket i Smedjebacken såldes bara för ett par veckor sedan 4 energidrycker till en tolvåring och ingen reagerade. Tolvåringen blev ganska dålig, febervarm, darrig, magsmärtor och kräktes rejält.

Svara

Louise Konsumentkoll juni 17, 2015 kl. 21:33

Anki: Tack för informationen. Skickar din kommentar till Christina Karlsson som är dietist och ansvarig för området hälsa på ICA så kontaktar hon säkert ICA Smedjebacken.

Svara

Åsa juni 18, 2015 kl. 7:55

Ja nog vore det något att arbeta för förbud under 18. Sen än mer upplysning om hälsorisker med detta jag inte ser ett reellt behov av. Vi vill inte läsa om fler som inte klarat av drycken.

Svara

Anna Ekström augusti 17, 2015 kl. 8:34

Hej! Är just nu riktigt upprörd, i helgen var min 12-åriga dotter i Hemmakvälls butik här i Värnamo o handlade Redbull, något jag inte accepterar. Men detta vet nu alla små ”mini tonåringar” i stan efter rykte, att på Hemma kväll går det att köpa. Har personligen varit i butiken o pratat med dem och de hänvisar till att de inte har någon åldersgräns för detta i deras butiker, detta är bestämt uppifrån från Hemmakvälls högsta ledning. Sitter just nu och försöker få tag i någon ansvarig på Hemmakväll, detta är helt sjukt! Personalen i butiken hälls fullständigt med mig och jag var inte den första föräldern som varit inne i butiken. Skärpning HEMMAKVÄLL! Ta ert ansvar och sätt åldersgräns ni också och hjälp oss föräldrar stoppa detta drickande bland 10-12 åringar i Värnamo!!!

Svara

Åsa augusti 17, 2015 kl. 15:03

Hej,
ja inte är det det som behövs i en avslappnad filmkväll som väl är Hemmakvälls koncept? Klart det sprider sig var de små kan fixa sånt och de behöver väl inte ens hyra/köpa en film? Hedrande det inte är ett Småländskt beslut men ruggigt ledningen inte satt en åldersgräns. Ja skulle gärna stå i min coop butik och göra reklam för god blåbärssoppa (med tanke på ditt efternamn) som en bra välgörande dryck för ungdomar. Även ställa upp omvänt för den burk jag så ofta ser slängd eller ställd där jag passerar. Här är utfrysning på plats att hjälpas åt med! Hejar på dig Anna och vill hjälpa dig med vallan!

Svara

Anki augusti 18, 2015 kl. 9:08

Jag fick till åldersgräns i resterande butiker här utom i Söderbärke ICA som absolut vägrar ha åldersgräns. Där springer ungar från 7 år och handlar energidrycker enligt föräldrarna trots att de påtalat problemet. Man får tydligen vara glad för det lilla här.

Svara

Louise Konsumentkoll augusti 18, 2015 kl. 9:15

Åsa, Anki , Anna med flera: Klokt talat. Jag skickar noteringen om Söderbärkes ICA till ICA centralt så tar de säkert tag i frågan!

Svara

Åsa augusti 18, 2015 kl. 9:18

Toppen av dig och botten av handlaren i Söderbärke.
Hur kan den tycka 7 åringar ska handla sånt i butik? Vi måste stötta onödigheten av detta.

Får hjärtklapp utan en tom burk i min hand.

Svara

Åsa augusti 18, 2015 kl. 9:20

Bra och tack Louise, din kommentar fanns inte i min mail när mitt svar gick.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: