2000 ton yoghurt rakt ner i soporna

av Louise Konsumentkoll den 10 september 2009

TakåsförpackningarHur mycket yoghurt slänger vi egentligen?

Jag kontaktade mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk och pressekreteraren Anna Gustafsson sammanställde fakta, vänligt nog. Så här ligger det till:

Totalt säljs 271 929 ton syrade produkter exklusive utländska märken som Yoplait m fl. Av detta utgör cirka 44 000 ton fruktyoghurt.

Låt säga att 60 procent av fruktyoghurten säljs i takåsförpackning med eller utan kork. Låt säga att 8 procent av yoghurten inte går att få ur förpackningen och däremed slängs. Det blir drygt 2000 ton i soptunnan eller vasken. Låt säga att yoghurten i snitt kostar 15 kronor. Det blir 30 miljoner kronor. 

Med de här beloppen, och inte minst all påfrestning på miljön som produktionen av yoghurten orsakar på sin väg från bonde till slaskhink, känns det än mer angeläget att arbeta för att mejerierna byter takåsarna mot bättre förpackningar.

Så här kan vi ju inte ha det. Eller hur?

{ 11 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Helena I september 10, 2009 kl. 18:20

Nej det kan vi inte!!
Bra att du fortsätter ta upp detta, så får vi hoppas det kommer en bra förpackning!

Svara

Affi september 11, 2009 kl. 11:58

Jobbar inte tillverkarna med produktutveckling? Eller är det ett smidigt sätt att få sälja mer?

Svara

Louise Konsumentkoll september 11, 2009 kl. 20:42

Hej Affi,
Jag är väldigt godtrogen och ibland undrar jag om jag egentligen ska ha ett så ”granskande” jobb, jag som tror gott om de allra flesta. Men faktiskt, jag tror inte att mejeriföreningarna erbjuder förpackningar där 8 procent blir till svinn för snöd vinning skull, så att de får sälja mer. De erbjuder förpackningar som konsumenter gillar. Och takåsförpackningar med kork är tydligen, enligt mejerierna, det vi konsumenter föredrar enligt alla kundundersökningar.
Men jag, som tror gott om de flesta, tror också att bara vi människor fick reda på hur mycket yoghurt som går till spillo i dessa förpackningar så ändrar vi beteende och grabbar den förpackning som ger minst svinn. Om det finns några på hyllan. Jag var ute i en butik häromdagen och kollade läget. Snart har vi inte en enda fruktyoghurtförpackning utan takås och kork.De breder ut sig på hyllorna. Så kampen blir nog hård och vi får arbeta på fler fronter. Vi får se hur det går.

Svara

Minna september 15, 2009 kl. 11:47

Jag tror som du, Louise, att skulle vi konsumenter vara medvetna om att så pass stora mängder yoghurt går ned i vasken/soptunnan så skulle vi självklart vara beredda att köpa samma produkt i en smartare förpackning. Tyvärr verkar företagen lite väl serviceinriktade och ge oss det vi vant oss vid (eller som de har vant oss vid!) utan att ställa några större krav på miljöhänsyn. Försök att få till en artikel i någon av våra stora dagstidningar så kan det kanske bli en ögonöppnare för många och därmed en större efterfrågan på smartare förpackningar?

Svara

Affi september 15, 2009 kl. 17:53

Men visst måste det finnas någon anledning till att förpackningen ser ut som den gör? Är den bra för någon funktionsnedsatt? Annars kan de ta hänsyn till det också när de gör en ny förpackning som fixar spillet bättre!

Svara

Wille november 13, 2009 kl. 14:42

Jag tror det började med den opraktiska tetran.
Man kunde inte öppna den utan att spilla bredvid. Sedan kom den rektangulära som var något bättre, men inte idealisk. Man spiller lätt bredvid med den också. Och så kom det som nu tycks kallas för ryggåsmodellen, som är idealisk för lättflytande innehåll. Man kan hälla utan att spilla. Lös problemet genom att göra det möjligt att öppna bottnen så man kan klämma eller skaka ut sista skvätten

Svara

Louise Konsumentkoll januari 23, 2010 kl. 10:15

Wille: Javisst borde man kunna lösa problemet genom att göra det möjligt att öppna flärparna i bottten. Antingen har man inte tänkt, eller också handlar det om patent. Ska ringa tillverkarna Elopak och Tetrapak och fråga.

Svara

Uwe januari 23, 2010 kl. 9:19

Hej!
Läste både din blogg och din krönika i mersmak. Du har så rätt!
Men, hur förvånad blev jag när COOP säljer sin egen yoghurt i exakt den förpackning du fördömer! Yoghurten är mycket god, men nu vill man ju inte köpa den längre.
Kan du göra något åt det, du har ju starka kopplingar till COOP?
Vad ska vi som konsumenter göra?

Svara

Louise Konsumentkoll januari 23, 2010 kl. 10:18

Uwe: Jag visste faktiskt inte när jag började reta mig på takåsmodellen- eller om det nu heter ryggåsmodell som någon har påpekat, att Coop var i färd att ta fram en egen varumärkes yoghurt. I så fall hade jag skrikit till. Jag har tipsat om dem om ”Ecoleanförpackningen”. Får se hur det går.

Svara

Anita februari 20, 2010 kl. 17:33

Hej
Förstår inte varför tegelstensförpackningen inte längre duger då den enligt mig har fler fördelar än takåsförpackningen:
1.Tar mindre plats (lättare att stapla).
2.Man får ut sista skvätten yoghurt/fil.
3. Lättare att rengöra innan man bär den till källsorteringen.
4. Man kan vika ihop den så den tar mindre plats vid källsortering.
5. Sist men inte minst så har jag förstått att affärerna inte vill ha takåsförpckningen pga utrymmesskäl.

Vet inte om Ecoleanförpackningen är en lösning om den inte är så stadig…men det kanske den är…

Förstår inte på vilket sätt det är svårt att hälla ur tegelstensförpckningen men berätta för mig hur så jag förstår.

I fortsättningen ämnar jag bojkotta produkter med takåsförpackning och enbart köpa produkter med tegelstenförpackning.

Mvh
Anita Ekedahl

Svara

Louise Konsumentkoll februari 21, 2010 kl. 15:48

Anita: Jag tycker som du, tegelstensförpackingen har många fördelar som inte takåsförpackningen har. Arla med flera mejerier hänvisar till konsumentundersökningar som visar att vi konsumenter föredrar takåsen, så när man skulle investera i nya maskiner så föll valet på den. Möjligen kan det också ha att göra med att de troligen är billigare, åtminstone kan man pressa priserna lättare antar jag eftersom förpackningen kan köpas från flera leverantörer. Än så länge går det att bojkotta takåsen, men snart är det nog den enda förpackningen som finns. De brer ut sig i mejeridiskarna.

Svara

Lämna en kommentar

{ 1 trackback }

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: