≡ Menu

Anmäler Arlas Wellness

Upptäcker annonsen i dag i ICAs tidning Buffé. Ett nytt sortiment mejeriprodukter från Arla kallas Wellness, ”Balance – håller magen i balans”, ”Bone Health- för starka ben” och ”Immune – för ditt immunsystem”.

Precis som jag befarade kommer EUs nya lag om hälsopåstående tänjas till det yttersta, och Arla är först ut. ”Mjölk som skyddar ditt försvar” basunerar Arla för att de har petat i lite extra vitaminer och mineraler. De innehåller också lactobaciller men dess effekt får man inte säga något om ännu enligt lagen, finns inte tillräckliga studier för att påstå att bacillerna har någon effekt menar EU.

När nu Arla har satt ribban blir det vilda-västern. För hur ska mer seriösa företag hänga med i konkurrensen när jätten Arla dammar på i reklamen om inte de också hänger på?

Lagligt eller ej? Det ska Livsmedelsverket få i uppdrag att fundera över. Nu anmäler jag Arlas reklam så får saken prövas.

Comments on this entry are closed.

  • Affi 12 september 2012, 13:19

    Jag såg dem i affären för några dagar sedan, det är alltid roligt att testa nyheter så jag köpte två flaskor av olika innehåll. Blåbärsdrickan smakade ingenting och gjorde inte nytta i magen heller. Nu hoppas jag på lite mer smak i hallonvarianten, annars är jag benägen att hålla med dig, vad kommer Arlas drag att innebära för oss konsumenter.

    • Louise Konsumentkoll 12 september 2012, 16:13

      Affi: Javisst är det kul att testa nyheter, det håller jag verkligen med om! Ifrågasätter bara marknadsföringen.

  • Affi 12 september 2012, 17:26

    Det gör du rätt i, fortsätt du vara konsumenternas beskyddare det behövs och vi är glada att ha sådana som du som hjälper oss!

  • Magnus Welander 12 september 2012, 19:06

    Tack Louise, bevare oss för sådant här trams!

  • Tessan 13 september 2012, 14:42

    Tillåt mig skratta, har du inget bättre för dig? Har du ens testat produkten?

    Och till dig ”Affi”: testa drycken i minst en månad innan du öppnar käften!

  • Affi 13 september 2012, 19:05

    Oj där blev jag åthutad! Jag har druckit hallonsmaken nu och där kunde jag känna att det smakade hallon, jag tänker inte dricka något som jag inte tycker smakar något i en månad för att vänja mig. Nej om jag ska testa nya saker/smaker räcker det med någon enstaka flaska för att jag ska bestämma mig.

  • Kristian 18 september 2012, 10:32

    Stod i mejerikylen och vred på de här när de kom förra veckan. Första tanken jag hade var att det här hade varit något för dig att bita i, kul att jag hade rätt!
    Det är ganska mycket kring de här produkterna som är märkliga, först som du nämner, hälsopåståendena är inte med i EUs godkända lista, förmodligen försöker man pressa ur det sista ur laktobakterierna innan det blir totalstopp. I övrigt är påståendena ganska luddiga, det står inte vilka vitaminer som är till för vad eller hur mycket man behöver äta av produkten för att det ska få någon effekt. Sen kan man diskutera utseendet, jag trodde det här var vanligt mjölk från början. Produkter som inte räknas som mjölk ska ju säljas som ”mjölkdryck”, men ordet ”dryck” är inklämt i L:et, väldigt lätt att ta fel.
    Ska man sia om framtiden kommer nog livsmedelsverket eller någon kommun påpeka att de här inte uppfyller lagstiftningen och att produkterna är vilseledande. Arla kommer att spela ovetande och mena att produkterna ändras när myndigheterna berättat hur det ska se ut.
    Det sorgliga är att såna här utspel i hyllorna påverkar resten av branschen. Vilda västern är ett riktigt träffande uttryck.

  • NGF 20 september 2012, 22:07

    Skall bli intressant att se hur länge produkterna finns i sortiment. Enligt initierade källor har det gått så dåligt att Arla köpt extra reklam för miljoner, och ändå säljer det ingenting (vilket gör att de har produkter på deras eget lager som bara får slängas- för de hårdlanserade). Chefen för satsningen skall själv ha uttrykt att han ligger pyrt till.
    En känsla finns ochså över att ”bra för magenmejeri” börjar tappa. Då pratar vi Proviva, actimel m.m (För att inte tala om misslykade lanseringar av ”Bravo Friscus” och ”Godmorgon Bifido”.

  • lotta 10 december 2012, 18:50

    Har du hört något från livsmedelsverket? Får de ha kvar denna märkning?

    • Louise Konsumentkoll 10 december 2012, 19:47

      Lotta: Vet inte än. Det är miljökontoret i Stockholm som äger ärendet. Ska höra med dem vid tillfälle för än har jag inte hört något. De kanske väntar med svaret till 14 december då förordningen träder i kraft.