Äntligen! Metro dissar proteinhypen

av Louise Konsumentkoll den 03 oktober 2014

MetroÄntligen en tidningsom dissar proteinhypen! Tidningen Metro.

Metro kommer starkt när det gäller konsumentjournalistik.  Dels satsar Metro på rediga konsumentartiklar genom journalisten Daniel Nilsson-Padilla, dels har de sjösatt ”Hälsogranskarna”. Så bra.

I vår förvirrade värld är auktoritetstron lika med noll. Myndigheters råd häcklas och i stället litar man på många  tränings- och hälsogurus i sociala medier vars åsikter framförs tvärsäkert med svag grund i vetenskapen.

Därför är det sååå vansinnigt bra att Metro, som bland annat läses av många som aldrig läser en dagstidning, satsar på seriös konsumentjournalistik. Som artikeln om protein i dag. Rubrikerna är hårdrvinklad, men mycket klokt sägs i artikeln.

Jag har ordat om proteinhypen tidigare och gör det nu igen. Men att inbilla folk att de behöver massa extra protein i form av svindyra proteinbars och pulver när de tränar normalt är rent geschäft, iscensatt av industrin och uppbackad av bloggare och andra som gör sig en hacka. Om detta kan man läsa  i dagen Metroartikel. Heja!

Och heja Petra Lundström, forskare och idrottsnutritionist på Riksidrottsförbundet och Jacob Gudiol, bloggare och fysioterapist som tar bladet från munnen i frågan. Fler sådana behövs.

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Andreas oktober 24, 2014 kl. 18:40

När jag var yngre och tog whey vart jag fetom magen direkt på endast halv dos. Troligtvis pga sötningsmedlena som gör att man äter mer. Aminopiller gick bra dock men det rörde sig om 3 gram.

Nu när jag blivit vegetarian tar jag hampa protein, går ej upp i vikt och håller mig mättare längre.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: