År 2025 är 268 miljoner skolbarn överviktiga eller feta – politiker vågar inte stöta sig med storföretagen

av Louise Konsumentkoll den 10 oktober 2016

uhsNär livsmedelsindustrin deltar i beslutsfattandet , vara säker på att de mest effektiva åtgärderna för att motverka övervikt och fetma och en sund hälsopolitik tonas ner eller utelämnas helt och hållet. Det menar Tim Lobstein, director of policy vid World Obesity Federation inför ”World Obesity Day” 11 oktober. Han citerar Margaret Chan, WHOs generalsekreterare, som förra året uttalade att inte ett enda land har lyckats att hejda ökningen övervikt och fetma i samtliga åldersgrupper. Det handlar inte om individuella misslyckanden menar hon. Det handlar om politikernas ovilja att införa styrmedel som kan stöta sig med storföretagen.

Vi får se hur tongångarna går i morgon och på onsdag. Då hålls Uppsala Health Summit 2016. Ämnet i år är ”Ending childhood obesity”. Symposiet samlar experter från hela världen, från företag och forskare till läkare, politiker och organisationer som ska forma strategier och motverka hinder så att den globala fetmaepidemin bland barn kan hejdas. Själv medverkar jag i en workshop på temat ”Innovation i retail” och ger tips på hur livsmedelshandlare kan bidra och stödja hälsosamma matvanor hos barn. Coca Cola, Pepsi, Nestlé och många andra globala livsmedelsföretag deltar. Ska bli intressant att höra diskussionerna.

Här är vår rapport Barns vikt och matvanor 2003 – 2016 som vi släppte i samband med vårt seminarium om barns hälsa.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: