≡ Menu

Ät häst

I några veckors tid har jag läst på olika nyhetssajter om hästtkött som har hittats i livsmedelsprodukter i  Storbritannien. Därför blir jag inte speciellt förvånad över fynden i Findus lasagne. Givetvis är det ett brott. Står det nötkött i ingrediensförteckningen så ska det inte vara hästkött. Självklart.

Fast jag kan inte låta bli att fundera över varför vi inte äter hästkött i Sverige nuförtiden. Det vore väl alldeles utmärkt på många sätt, givet att hästen är pigg när den slaktas och inte full med medikamenter. Hästar i Sverige har för det mesta ett gott liv.  Pysslas och pjåskas med, får bra foder, motioneras och sköts om. Att ta den av daga på ett skonsamt sätt när det är dags och sedan äta upp den vore väl väldigt klokt. Köttet är gott och proteinrikt och alla resurser som har gått åt för att föda hästen omvandlas till näring till oss själva. Och i stället för att föda upp nötkreatur till slakt tar man vara på de djur som ändå finns.

Det finns 360 000 hästar i Sverige, ungefär lika många som antalet mjölkkor och nästan dubbelt så många som det finns kor av köttras. Vad händer med hästarna när de dör? Destrueras de på Krutmöllan eller exporteras de till Rumänien och dyker upp som nötkött i livsmedeldiskarna? Någon?

PS 13/2: Det är allt fler som är inne på linjen att vi äter för få hästar:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi-borde-ata-mer-hastkott_7909882.svd

 

Comments on this entry are closed.

  • Tobias 11 februari 2013, 12:42

    Ja, det är en bra fråga som jag själv undrat över. Googlade lite och hittade detta:

    ”Enligt uppgifter från Statistiska centralbyrån (SCB) och Jordbruksverket (SJV) slaktas det årligen ca 5 000 hästar i våra svenska slakterier. Under 2005 slutade summan på totalt 3 227 hästar. Detta är en minskning med drygt 35 % jämfört med året före. Antalet hästar som årligen går till destruktion brukar röra sig om samma storleksordning, som de som slaktas i slakterierna, d.v.s. ca 5 000 hästar, men under 2005 ökade antalet markant. Detta antas vara en direkt effekt av att det obligatoriska hästpasset infördes. Enbart Svensk Lantbrukstjänst tog hand om ca 6 000 hästar under 2005.”

    ”Utöver det antal hästar som slaktas eller på annat sätt avlivas i landet, finns det även ett betydande antal som exporteras för slakt utomlands.”

    http://www.hastsverige.se/Filer/Avlivning-av-hast-dessa-regler-galler.PDF (s. 3–4)

  • Johan Tennbäck, McDonald's Sverige 11 februari 2013, 15:42

    Nej, man har inte hittat hästkött i några McDonald’s-produkter, varken i Storbrittanien eller någon annanstans.

    Vårt hamburgerkött har alltid och kommer alltid bestå av enbart 100 % nötkött av högsta kvalitet och inget annat. Det kan vi säkerställa genom att bara köpa in hela köttstycken från framsidan av kossan (flank, bog och nacke). Genom att köpa hela stycken vet vi att vi får det vi beställt. Allt vårt kött är spårbart ända tillbaka till bondgården.

    Vänliga hälsningar
    Johan Tennbäck, McDonald’s Sverige

    • Louise Konsumentkoll 11 februari 2013, 21:15

      Sorry, ber verkligen om ursäkt, ska genast redigera.

      • Johan Tennbäck, McDonald's Sverige 12 februari 2013, 9:45

        Tack så mycket och ha en trevlig dag!

        Vänliga hälsningar
        Johan Tennbäck, McDonald’s Sverige

  • Frida Persson Boonkaew 12 februari 2013, 9:06

    Verkligen intressant diskussion, om man bortser från att märkningen så klart ska vara rätt. Detta med djurens rangordning, såg en intervju där man tyckte synd om ”djurvänner”, borde kanske vara ”hästvänner”, kossor är väl också djur?

    Här står lite mer om var alla döda hästar tar vägen:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article16222936.ab

  • Helena Kättström 12 februari 2013, 13:38

    Det som du tar upp är relevant, Louise. Givetvis ska var och en själv välja om de vill äta hästkött eller inte, men det finns flera goda skäl att fundera över vad vi gör med våra hästar när deras liv är slut. Det handlar både om djurskydd och miljö.
    En omfattande analys av dessa frågor har gjorts i projektet Hästliv, som drivs av HNS(Hästnäringens nationella stiftelse) och som är delfinansierat av Jordbruksverket. Projektet är nu i sin slutfas och jag ser fram emot redovisningen av detta.
    Däremot håller jag inte med Tobias om att det är så enkelt som att införandet av hästpass står för hela förklaringen till varför hästslakten har sjunkit markant. Passet är ett viktigt dokument för att garantera livsmedelssäkerheten, och den tror jag att den senaste tidens händelser har visat på vikten av. Däremot tror jag att det har stor betydelse att det idag inte finns tillgång till så kallad nödslakt där hästen kan avlivas hemma. För många hästägare har det lett till att man väljer det alternativ där detta är möjligt, trots att det innebär både kostnader och är sämre ur miljö- och hållbarhetssynpunkt.
    För mig är det viktigt att både konsumenter och djurägare har tillgång till korrekt och tillräcklig information så att de kan göra egna väl avvägda val. Vad som är rätt för den ena behöver inte vara det för den andra, men utan information blir det svårt att välja.

    • Tobias 12 februari 2013, 14:42

      Jag citerade bara från LRF:s broschyr, så det var inte mina ord och naturligtvis inser jag vikten av ett hästpass. När jag läste texten reagerade jag snarast på att det inte funnits tidigare (betyder det att det ätits hästkött med medicinrester i Sverige tidigare, som i dag skulle betraktas som otjänligt?).

  • Louise Konsumentkoll 12 februari 2013, 15:11

    Tobias,Helena, Frida m fl: Det måset ju vara mängder av hästar som exporteras levande…Om det finns 360 000 hästar i landet och de lever låt säga i 15år i genomsnitt, så borde 24 000 hästar dö/slaktas/exporteras per år. Om jag förstår Tobias/LRF rätt så har man koll på 10 – 15 000 hästar genom slakt,nödslakt,destruktion och ”begravning”. Det lämnar typ 10 000 till export till slakterier utomlands.

  • Helena Kättström 12 februari 2013, 16:04

    Louise, det stämmer att det finns ett mörkertal när det gäller hästarna. Detta analyserades lite djupare i ett annat samarbetsprojket mellan HNS och Jordbruksverket. Författare till analysen av hästskattningarna är Åsa Braam, och hon har tagit fram en del uppgifter om just detta. Det finns flera olika sätt som hästar ”försvinner”, och förutom genom export kan det bland annat handla om hästar som avlivas och begravs utan tillstånd.

  • Helena Kättström 12 februari 2013, 18:37

    Tobias, att reglerna om hästpass inte har funnits i alla tider innebär inte att dte inte har funnits regler. Bestämmelser om karenstider vid slakt har vi haft under mycket lång tid, vilket är en viktig fråga för livsmedelssäkerheten. På senare tid har dels många nya behandlingsmetoder och mediciner tillkommit, dels har man ställt allt högre krav på forskningsunderlagen för karenstider. Det betyder inte att alla ”förbjudna” preparat är farliga, utan snarare att det har saknats tillräckliga motiv för läkemedelsföretagen att göra de studier som krävs för ett godkännande. Ett fåtal preparat är helt förbjudna att ge till livsmedelsproducerande djur, medan många skulle kunna godkännas med en karenstid om relevant forskning gjordes.

  • Gunilla Arneström 13 februari 2013, 11:06

    Jag kan egentligen inte förstå ,varför så många är upprörda ! Kött ju kött inget annat än kött.Givetvis förstår jag att innehållsförteckning skall vara rätt : Lasagne 50%häst+50% nöt,då hade aldrig diskussionen uppstått. Kan det vara så att hästprodukter :file + grytbitar + korv ,en ny nisch för lantbrukare i Sverige ? Det måste väl ändå vara bättre att vi äter upp köttet än bränner upp det !

  • Linda 13 februari 2013, 14:45

    En del av hästköttet går till hamburgerkött och hästkorv som t.ex. Gustafskorv så visst äter vi hästkött i Sverige idag, men jag misstänker att både produktionen och konsumtionen är liten. Så din fråga Louise kvarstår- vad sker med hästarna när de dör? För övrigt är hästkött riktigt gott, både som filé och som Gustafskorv.