≡ Menu

Återbäring – Jippee!

Minns när barnen var små och vi var fattiga som lusar. Ungefär någon vecka innan sportlovet varje år kunde vi gå och hämta ut fem – sexhundra kronor i reda pengar på Obs!stormarknad i Rotebro där vi handlade det mesta.  Det kallades Bonus och vi var jätteglada. Pengarna kom som en skänk från ovan tyckte vi.

I dag heter butiken Coop Xtra och där har inte gått att hämta ut några pengar. Däremot har man fått premiecheck på en femtilapp eller 5 % på ett köp när man handlat för 5 000 kronor. Inte så dumt det heller, men ett absolut ett nedköp mot förr.

Men nu stundar bättre tider. Vi tappra medlemmar ska återigen få Medlemsåterbäring. Och ska det vara någon mening med konsumentkooperationen så är det väl just återbäring man ska ha. Snabbt räknade jag ut att jag och min man  nog kan få sisådär 1500 kronor om året, minst. Sedan jag skaffade Coop Visa så handlar jag nästan allt med det kortet, så då tillkommer det också 0,5 procent på alla pengar jag gör av med i alla butiker världen över.

Coop medlemsåterbäringJag tycker det här låter bra. Förutom att det inte är en riktig återbäring, för då ska alla, oavsett för hur mycket man köper, få samma procent i återbäring.

Och sedan gäller det förstås att hålla koll på att Coop har konkurrenskraftiga priser och inte höjer priserna i motsvarande mån som återbäringen tickar in. För då blir det ju ett nollsummespel.

Förresten blev jag glad i går när det äntligen låg ett Coop Visakort med chip i brevlådan. Jag har retat mig jättelänge på att chippet har saknats. Kan Coop nu också klämma in en bra reseförsäkring i kortet så blir jag riktigt nöjd!

Comments on this entry are closed.

  • Pernilla 10 november 2010, 19:59

    Vilken krånglig återbäringsmodell de har hittat. Om man betalar med MedMera ibland och ibland inte – får man då högre återbäring på den del av beloppet som man betalat med det kortet? Och att pengarna inte bara sätts in rakt av på kontot? Det verkar vara nån slags sidovagnskonto som just återbäringspengarna hamnar på, eftersom man skall få frågan om man vill handla för dem! Sitter pengarna på kontot skall de väl vara tillgängliga utan extrafråga? För mig är det ”matpengar” oavsett hur de kommit dit.

    Jag förstår att man vill locka folk att handla just på Coop. Men jag tror inte en sekund på att prisnivån lämnas oförändrad. inte vill Coop förlora på detta. Det är bara ett nytt sätt att lura kunderna. Sen tycker jag det är fel att inte ha en rak procentsats för alla. Alla är väl lika mycket ”medlemmar”?

    Däremot kommer jag inte sakna premiecheckarna. Dessa Coop-pengar som man lätt kan tappa bort eller råka tvätta sönder, sen är de borta. Jag har alltid tänkt att det är i förhoppningen att folk skall göra just detta som man valt kupongpengarna istället för att sätta in dem på kontot.

  • Magnus Nelin 11 november 2010, 14:12

    Hej Pernilla, jag vill verkligen börja med att betona att vi aldrig försöker lura våra medlemmar och kunder. Skillnaden mellan oss och våra konkurrenter är att vi är medlemsägda och har som grundläggande mål att leverera så stor medlemsnytta som möjligt, i det här fallet en ekonomisk nytta genom medlemsåterbäring. Går verksamheten med vinst ska det gynna våra medlemmar och inte några aktieägare eller enskilda personer.
    Vi har verkligen ansträngt oss för att göra ett så bra och enkelt system som möjligt. Tanken är att just att du inte ska behöva ha koll vad du handlar eller betalar med utan att systemet ska sköta det åt dig.
    Anledningen till att man får en fråga till hur man vill göra med sin medlemsåterbäring är för att vi vet det finns de som vill använda pengarna direkt medan andra vill spara pengarna för att använda dem vid ett senare tillfälle.
    Och precis som du säger ska informationen finnas på kortet

    Magnus Nelin
    Presschef på KF och Coop

    • Louise Konsumentkoll 11 november 2010, 22:55

      Pernilla: Jag har faktiskt aldrig någonsin uppfattat att Coop försöker lura sina medlemmar. Coop kan göra mer eller mindre lyckade saker, men att medvetet lura….nej.

    • Pernilla 15 november 2010, 21:31

      Hej Magnus,

      Ledsen att säga detta, men för mig som kund är det ingen skillnad på att vara ”medlem” eller ”stamkund” eller ”pluskund” eller något annat fantasifullt namn. At min mamma en gång betalade en hundring så jag blev ”medlem” gör inte att jag uppfattar Coop annorlunda än Ica. Och er återbäringsmodell visar ju tydligt att det är skillnad på medlemmarna – de/vi som handlar mycket på Coop är helt enkelt lite mer medlem än de andra. (Nog låter det som en ”trogen-kund-ersättning”, när man får större andel tillbaka om man handlar mer?)

      Vad gäller lurandet så är ni likadana, alla matvarukedjor. Vill gärna lura konsumenterna att köpa sådant vi inte tänkt, och verkligen inte behöver. Alla kakor och stora läskberg i gångarna tex. Sen luras ni genom att bolla med förpackningsstorlekar. Mindre förpackning men samma pris som innan. (Skyll inte på tillverkarna för ni spelar med i detta spel!) Köttfärsförpackningarna har alltid varit 500 gram – nu är det 400 gram. Men folk är dåliga på matte så de räknar med hel- och halvkilon ändå.

      Så försöker ni med alla medel prångla ut egna märkesvaror med högre marginaler för er, att ni sen slår ut andra producenter spelar ingen roll, det blir mindre utbud men vad sjutton då ”väljer” ju kunderna era varor! Nu läste jag nånstans (kanske Råd och Rön?) att EMV säljer sämre, så nu vill kedjorna skriva på förpackningen vilket företag som tillverkat. Snacka om att rida på någon annans goda rykte och själv ta pengarna, fult så det förslår.

      Ett annat exempel på att luras är att ni lämpar över arbetet på kunderna (”Shop & Go”) men ger sken av att det skall vara för vårt bästa. ”Slipp köerna!”, jojo… På min Coop Forum (Vinsta, aptrist butik för övrigt, känns som Obs Stormarknad) måste man komma på dagtid vardagar för att slippa köa. Andra tider är det ofta fullt i scannerfållan, men i de andra kassorna kan det vara ganska tomt.

      Nä, Coop må vara medlemsägt. Men man agerar som vilken Ica-handlare som helst.

  • Affi 11 november 2010, 19:34

    För egen del vill jag inget hellre än att slippa återbäringar jag tycker det känns mycket bättre med ett lägre pris direkt!

  • Jan Bertoft 12 november 2010, 16:58

    Grundidén är bra – att pengarna sätts in på kontot istället för att förvandlas till papperslappar. Som riskerar att försvinna bland annat papper och återfinnas strax efter att de gått ut. Vilket naturligtvis är vad butikskedjorna räknar med. Sedan får man hoppas att det inte finns några luriga villkor med just denna form av återbäring. Men som sagt – bra grundidé. Läs mer:
    http://bertoft.se/2010/11/aterbaring-nygammal-toppenide/

  • Johan 12 november 2010, 20:47

    Visst är det väl bra, för dom som handlar mycket på Coop, tex barnfamiljer.

    Jag tycker det är dåligt att Coop smyger med att dom har försämrat Coop Visa betydligt. Innan fick man 1 % på allt man handlade överallt. Nu bara en halv %. Och man skyltar inte med det precis. Värdelöst!

    • Louise Konsumentkoll 12 november 2010, 22:23

      Johan: Är det försämringar för oss med Visakort??? Ska kolla! Hade faktiskt inte uppfattat det. Shame on me. Återkommer!