≡ Menu

Bantning pågår! Vad är bäst?

Vill gå ner två kilo som jag drog på mig på min långa härliga semester i julas. Gillar genvägar. Så när en kompis tipsade om att dricka en bantningsprodukt i stället för lunch i några veckor nappade jag direkt.

Att banta är inte min specialitet, men protein har man ju hört mättar. Och vem vill vara hungrig. Så jag köpte några ”Nutrilett Hunger Control” som är”rik på protein” och ”part of a low calorie diet”.  Kronor 23:50 för 330 ml. Knappast billigt men vad gör man inte. För det priset fick jag 209 kilokalorier, 13,5 gram protein + en massa tillsatta vitaminer och mineraler per portion.

Men så råkade jag titta titta till i butikshyllan i dag och där stod Verum drickyoghurt. Den kostar 13:65 för samma mängd. Himla mycket billigare alltså. För det priset får jag 198 kcal och 10,2 gram protein per portion.

Nu är frågan, blir jag så mycket mättare på 3,3 gram mer protein så det är värt priset för ”hungerkontrollen”? Inte vet jag. Någon? Är man ute efter vitaminerna så kan man väl toppa yoghurten med en multivitamintablett. Eller?

Till råga på allt så hittade jag också  en ”isländsk yoghurt naturligt proteinrik och mättande”.  120 kcal och 16 gram protein per portion för 17:65.  Alltså nästan hälften så många kalorier men mycket mer protein än ”Hunger control”.

Vad tusan ska jag välja?  Hur blir jag mest mätt och fortast smalast för pengarna?  Ska pröva den isländska yoghurten, den är i alla fall av någorlunda fast konsistens.  Det roligare att äta än dricka sig smal. Får se hur länge jag håller ut. Fördelen är att jag har så tråkigt på lunchen med smalmaten att jag snabbt går tillbaka och arbetar och får mycket gjort. Men det är en klen tröst.

Comments on this entry are closed.

  • Pernilla 23 februari 2012, 12:22

    Ät ägg till lunch istället för konstlade ”produkter”. Jag har ätit ägg (oftast två) till frukost så gott som varje dag i över ett år och kraftigt minskat ner mängden smörgåsar/bröd. I övrigt äter jag ungefär som vanligt. Nu har jag inte toktappat i vikt men tillräckligt för att jag själv och andra skall märka det.

    • Louise Konsumentkoll 23 februari 2012, 12:31

      Pernilla: Tack för tipset, men jag äter redan mycket ägg. Till frukost äter jag aldrig smörgås, bara yoghurt och supergod musli med nötter. Mums!

  • Johanna 24 februari 2012, 16:57

    Du skulle ju kunna äta kesella till lunch också. Vet inte kalorimängden men kesella med hallon eller liknande är nog bra och näringsrikt. Eller keso och hallon. Billigare är skyr.

    • Louise Konsumentkoll 24 februari 2012, 18:03

      Tack! Ska kolla. Återkommer!

  • Anders Carne 27 februari 2012, 11:31

    Den dyrare pengen kommer sig väl av att produkten har sammansatts så att den ger alla nödvändiga näringsämnen, vilket gör att den kan ersätta vanlig kost. Sen är det väl en annan sak att kostnaden för den vetenskapligt balanserade soppan av vitaminer, mineraler och kostfibrer förmodligen är överdriven och motiverad av närmast religiös tro på effekten. Tar man den billigare drickyoghurten har man ju en utmaning värdig en fullfjädrar nutritionist om man ska räkna ut vad som behöver kompletteras i kosten för att man ska må bra i det långa loppet.

    • Louise Konsumentkoll 27 februari 2012, 11:56

      Javisst. Om man som jag byter ut ett mål mat i några veckor mot en kalorifattig produkt och i övrigt äter nyttigt, tror jag att jag mycket väl klarar mig med en billig yoghurt utan någon risk för näringsbrist.

  • Gustav Erikson 27 februari 2012, 16:53

    Jag blir lite besviken måste jag säga. Är det inte det ena så är det det andra det skall skrivas om när företag tar genvägar men när det kommer till att tappa några kilo så är det genvägar som gäller med ev. ”toppa med multivitamin” som är helt onödigt.

    Missförstå mig rätt, alla gör som dom vill.

    Men att tappa några kilo handlar bara om att förbruka mer än man tar in. Jag laddade ner en app till telefonen där man registrerar längd, vikt, ålder, vilket typ av arbete man, önskad målvikt och på vilken tid man vill nå målvikten. Appen berättar gladeligen hur mycket jag bör äta varje dag.

    Sedan registrerar man vad man äter, måltid för måltid. Man väljer ur en databas som är mer eller mindre hur stor som helst eller så lägger man in egna måltider eller enskilda produkter för snabbare hantering.

    Motionerar man lägger man in detta också så får man avdrag för motionen och kan således äte lite mer om man vill.

    Poängen är inte att man har en app, poängen är att man blir medveten om hur mycket det ”kostar” att tex. ta backning på lunch eller äta två mackor i stället för en. Samtidigt får man klart för sig hur lite motion ger en i fråga om bonuskalorier, det krävs en del motion för att få bort den där muffinsen med latte efter jobbet.

    Den största viktnedgången gjorde jag sedan jag slutade använda appen och började tänka på vad jag åt istället för registrera allt.

    Mina tips: Titta på vad du kan ändra i de måltider du intar varje dag, där ligger de stora vinsterna. Ta inte en sådan portion du tänkt dig utan ta en något mindre och ta inte om. 10min efter du ätigt upp är du mätt ändå. Ät bara sådana godsaker som du verkligen tycker om och som är värda kalorierna. Ta en promenad eller juggingtur på 30min varje morgon på fastande mage.

    Jag önskar dig lycka till hur du än gör men med en snabbfix är man snart där igen. Det handlar om att ändra sin livsstil och tänk.

  • Louise Konsumentkoll 01 mars 2012, 8:37

    Tack Gustav för goda råd, jag äter ungefär så som du säger i vanliga fall. Nu gällde det att få väck två kilon snabbt, ty något tråkigare än att banta finns nog inte. Därför var det spännande att titta på bantningsprodukter, hur de marknadsförs och vad de kostar.

  • Linnea 09 mars 2012, 14:46

    Hej! Måste hålla med Gustav, finner inställningen till att ”banta är tråkigt” dvs. att tänka på vad man äter och hur man rör sig, lustig. Att vara medveten om hur man äter utan att känna skuld är inte att banta, det är vanligt sunt förnuft som du själv säger dig följa. Om man är medveten om innehåll finns fullt av fullgoda alternativ till onödigt dyra bantingsprodukter, tex nötter som du skrev om tidigare. Väldigt mycket energi och näring, mycket mättande så man behöver inte äta så mycket av dem och tänja ut magsäcken. Det plus lite mörk choklad sen är man nöjd 🙂

  • Louise Konsumentkoll 09 mars 2012, 14:54

    Linnea: Jag menade inte att det är tråkigt att äta bra mat som gör att man håller vikten. Inte alls. Men att snabbt försöka få ner två kilo är trist tycker jag. Mig passar det faktiskt med måltidsersättning har jag upptäckt.Men det går lika bra med en drickyoghurt för halva priset som en dyr ”Hunger control”. Till mellanmål tar jag en liten näve nötter. Och till middag äter jag som vanligt, god,bra mat.Har gått ner ett kilo. One to go!