Dagen börjar med SVT:s morgonsoffa där jag intervjuades om marknadsföring till barn – på nätet. Taxi hämtade tidigt. Tack och lov för stunden i ”sminket”. TV har begripit att ska de ha dit en så tidigt, så gäller det att piffa till intervjuobjekten så mycket det går.
Frukostseminarium för press och näringsliv
Därefter hade vi frukostseminarium på kontoret, med drygt 30 deltagare, både företag och press. Vi presenterade vår rapport ”Barnen och Varumärkesbyggarna” samt resultatet av vår senaste undersökning i vår egen Föräldrajury där vi tar reda

på vad föräldrar tycker om marknadsföring till barn på Internet.
Mycket nytt pyssel för barnen
Företagens marknadsföring till barn på nätet har ökat markant de senaste åren. Adresser på förpackningar och leksaker slussar barnen till företagens webbsidor där spel och pyssel lockar. Inget fel med det kan man ju tycka. Företagen bygger sina varumärken och barnen får lärande pyssel till ingen kostnad.
Reklam till barn förbjudet
Reklam till barn är faktiskt förbjudet i Sverige, men det gäller bara TV och direktadresserad reklam. Vad ska gälla för Internet?
Vad tycker föräldrarna?
Resultatet av vår undersökning visar att 74 procent av Föräldrajuryn tycker att det är oacceptabelt att det saknas regler för internetmarknadsföring till barn. Resultatet av undersökningen visar också att 25 procent av barnen mellan 0-3 år och 90 procent av barnen mellan 4-6 år använder Internet allt ifrån några gånger i månaden till varje dag.
Och vi tycker att det är dags att Konsumentverket tar sig en titt på internetreklamen till barn. Vad är acceptabelt – vad är det inte?
Nedan hittar du exempel på företagssiter för barn. Titta gärna på dem och känn efter vad du tycker.
Quaker: www.minifras.se
Milko: www.tigerligan.com
Nestlé: www.nesquick-club.se
Disney: www.disney.se/DisneyOnline/fairies
Hasbro: www.hasbro.com/mylittlepony
Hasbro: www.hasbro.com/spiderman
Comments on this entry are closed.
I vilken utsträckning använder sig barn av sidor som står under svensk lagstiftning? I vilken utsträckning skulle ovan nämnda företag behålla sina sidor här om lagstiftning ändrades (snarare än att bara hänvisa vidare till en sida wherever)?
Hur skulle man lösa sådan problematik? Censur?
Hej Jesper,
Vår lilla undersökning i Föräldrajuryn visar att ungefär 25 procent av deras barn är inne ibland på sidor med varumärkesreklam. Webadressen får de via livsmedels- eller leksaksförpackningar.
Alla websidor faller under marknadsföringslagen. Sedan finns det frivilliga överenskommelser om ”god affärssed” m m. Eftersom väldigt få fall har prövats mot de lagar och regler som finns så vet jag inte.
Det är just vår poäng: Gör det tydligt vad som är OK och vad som inte är OK när det gäller reklam till barn på nätet.
Vi förordar varken censur eller ytterligare lagstiftning, bara att de regler som finns följs. Men är reglerna otydliga är det inte lätt för företagen…
Konsumentföreningen Stockholms rapport väcker debatt både här och där – kul! Hanna Nilsson bloggar om att rapporten, i hennes mening, missar att ta upp hur unga tjejer påverkas av det kroppsideal som förmedlas i bland annat reklam på nätet. Men, rapporten handlar inte om kalorier eller att barn ska banta – det sistnämnda är en ståndpunkt som vi aldrig skulle ta. Fun Lights samarbete med Sex and the City är medtaget som ett exempel på hur företag använder kända personer för att marknadsföra sin produkt. Och vi vill väcka frågan om det är ett bra sätt att utforma reklam som riktas till unga tjejer – eller inte. Att de bilder som finns nätet kan påverka flickors kroppsuppfattning är sant och behöver absolut också diskuteras. Men i just denna rapport var det inte fokus, utan rapporten handlar om hur marknadsföringen till barn på nätet utvecklats och kraftigt ökat de senaste åren. Det finns regler för marknadsföring till barn på nätet, förutom marknadsföringslagen som ju gäller all reklam och marknadsföring. Reglerna handlar främst köp och sälj riktad till barn. Reglerna är luddiga, det behövs vägledning om hur företagen ska tolka dem.
Även Expressen tar upp rapporten och menar att barnreklam på nätet inte ska förbjudas. Det vill vi inte heller, vi vill att reglerna ska bli tydliga om vad som är acceptabel reklam till barn på nätet och vad som inte är det. Jag, och även många i vår Föräldrajury på nätet, håller med Johanna Nylander, att det är viktigt att föräldrar engagerar sig i vad barnen gör på nätet och pratar om syftet med olika sajter och vad som är OK och inte. Läs gärna vår och andras kommentarer på Expressens ledare.