Förbannad på folk som luras

av Louise Konsumentkoll den 07 november 2013

Bedrägerier_knyt.seLäser ”knyt.se”, ett utmärkt nyhetsbrev med mediasammanfattning i konsumtionsrelaterade frågor.  Där blir listan på aktuella bedrägerier längre och längre för varje år som går. Blir så himla trött och förbannad på alla som luras.

I dag larmar både ”Knyt” och SVT om bedrägliga annonser på Facebook som lockar in kunder i långa, ohemula avtal.

Varje dag så får jag själv mejl från ”SEB”, ”VISA” eller ”Blocket”  som försöker lura av mig mina kontouppgifter. Var och varannan dag berättar Ulf när jag kommer hem om olika erbjudanden han har fått via mejl eller telefon som inte har något annat syfte än att luras.

Häromdagen medverkade jag vid ett seminarium som Konsumentverkets Vetenskapliga råd arrangerade. Där diskuterades bland annat hur man i butiker omedvetet lockas till köp genom sinnrik marknadsföring och placering av varor i hyllorna, doftmarknadsföring, ljussättning etc etc. Fick bland annat frågan om vad jag tycker om detta.

Svar: När man går in i en butik vet man att uppdraget är att sälja så mycket som möjligt, förhoppningsvis till nöjda kunder. Kanske begriper inte vi kunder hur manipulerade vi blir, t ex att de varor butiken tjänar mest på, med högst marginal, oftast står i ”ta höjd” eller störtexponeras vid gavlarna på hyllorna med mera. Men det är en himla skillnad på att manipuleras och att luras. Luras gör man om man lägger massor av diskborstar eller nötter eller strumpor eller stekpannor i en stor back, ställer den mitt i gången och hänger upp skyltar med priset angivet i stora feta röda siffror. Då uppfattar vi att det är ett extraerbjudande och lockas att köpa i tron att det billiga priset snart försvinner. Men det är ordinariepriset som exponeras. Vi lockas att köpa under falska förespeglingar. Det är att luras och det är sannerligen inte okej.

Läs för övrigt vår rapport ”Extrapris, multipriser, superduperpris” från 2011 om lurig prisinformation i livsmedelsbutiker.

  

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: