Berätta vad ni gör Coop – om fisken till exempel!

av Louise Konsumentkoll den 16 februari 2012

– Men varför berättar ni inte vad ni gör?

Den frågan får jag allt som oftast när det gäller Coops arbete. Till exempel att man ska kunna gå in i vilken Coopbutik som helst och känna sig trygg med att all fisk som ligger i disken eller i frysen är okej att äta ur miljösynpunkt. Coop har gjort valet. Du som kund ska slippa att ha med dig långa listor på rödlistad fisk eller vända och vrida på den frysta fisken för att leta KRAV eller MSC-märke. Coop har valt åt dig efter ett långt och tålmodigt arbete för att utröna vad som kan räknas som acceptabel fiskproduktion i dag.

– Men det är ju utmärkt säger många. Varför berättar dom inte? Kör en reklamfilm och jag lovar att Coop får kunder, sa någon till mig senast i går.

Ja, varför berättar inte Coop högljutt om sin fiskstrategie kan man fråga sig.

En förklaring är säkert att Coop kan dra på sig kritik. Kritik från folk med andra uppfattningar än Coop om vad som är rätt och riktigt, eller för att det finns risk för att någon gör fel. Just nu skriver media om att någon har sålt ål i en Coopbutik i Malmö under julen tvärs emot Coops policy. Det är åt skogen, men sådant kan hända. Lika bra att hålla tyst.

Det är utmärkt att företag granskas. Det gör vi själva. Men risken är att företag som går före till exempel på miljöområdet inte vågar gå ut publikt med det man gör. För att man får kritik. För att inte alla delar ens värderingar till 100 procent eller för att det någon gång kan fallera i den långa, svåra, komplicerade kedja som länkar produktion, människa och produkter på butikshyllan. Så lika bra att hålla tyst.

Synd. För det behövs modiga företag som också kan peppa varanda i arbetet mot mer hållbar produktion. Som går ut och säger att det här står vi för i dag. Kommer ny information fram så kan vi ändra oss och ibland kommer någon att göra fel. Men det här är vad vi vill med den fisk som ligger i hyllan och du kan lita på att vi gör vad vi kan för att du ska känna dig trygg med fisken du köper. Och ännu bättre ska det bli i framtiden för det finns alltid mer att göra.

Der räcker inte med information gömd på en hemsida. Gå ut i en reklamkampanj med bra saker ni gör så peppar ni också andra företag- och kunder. Det behövs!

 

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: