Besatt av förpackningar – här är en värsting

av Louise Konsumentkoll den 10 december 2012

Nej,besatt är jag väl inte riktigt men väldigt intresserad av förpackningar. Det har nog med min barndom att göra. Pappa var i pappers- och massabranschen och åkte från bruk till bruk och diskuterade kartong, bland annat.

Globalt omsätter förpackningsindustrin hissnande 500 miljarder dollar, tretusenfemhundramiljarder kronor per år. Och nu tänkte jag tjata en gång till om förpackningar som inte går att tömma.

2010 skällde vi bland annat på L’Oréals shampo Elvital för att flaskan inte gick att ställa upp och ner på grund av bullig kork. Mycket shampo blev kvar i flaskan till sorg för plånbok och miljö.

Förra veckan hade jag duktiga praktikanten Laura Werup här som fick i uppdrag att följa upp frågan och se om de och andra tillverkare av shampon, balsam och andra hygienprodukter hade skärpt sig. Och det verkar faktiskt så. Elvital bland flera andra har fått plan kork. Bravo! Medan Barnängens shampo till exempel fortfarande har bullig topp. Bu!

Till värsting i år när det gäller korkad förpackning utser vi nu Palmolives  Aroma Therapy duschkräm. 36 gram blev kvar i flaskan trots ansträngningar att tömma den, och när jag nu några dagar efter tömningen kollar igen så finns fortfarande duschkräm kvar i flaskan. Kletigt innehåll, bullig topp, omöjlig att ställa upp och ner och omöjligt att skruva av korken så att man åtminstone kan fylla i vatten och skaka om flaskan för att få ut det sista. Bu,bu,bu!

Kan tänka mig att det varje år slängs hygien- och kosmetikaprodukter för hundratals miljoner kronor på grund av korkade förpackningar.

Nu skickar vi även den här rapporten till de tillverkare som omnämns, samt till Kemtekniska leverantörsförbundet, KTF, som vi hoppas distribuerar dem till övriga tillverkare. Och så följer vi upp ämnet igen om några år. Man får icke förtröttas!

För övrigt tänker vi bland annat diskutera förpackningar på vårt medlemsmöte/seminarium den 8 april 2013 kl 13 – 17, Folkets Hus, Stockholm. Boka in! Mer information kommer.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: