Brottstycken från Almedalen

av Louise Konsumentkoll den 09 juli 2012

Hemma från Visby och Almedalsveckan. Nej, det blev inte fullsatt på vårt seminarium om marknadsföring av kosmetika, men publiken på cirka 45 personer verkade mycket nöjd. Tack Marie Lodén, Eviderm, Gunnar Larsson, KO, Ulf Åkerström ACO Hud och Anders Ericson vd Sveriges Annonsörer för utmärkt medverkan! Läs om seminariet här.

I övrigt har jag medverkat vid två seminarier, ett om miljömärkning och ett om dricksvatten, och gått på mängder av andra möten och mingel och lärt mig massor. Här är några anteckningar:

Westander pr-byrås seminarium om statistik som verktyg i opinionsbildningen:

  • ”Journalister älskar att få ett siffermaterial”
  • ”Det är lättare att sätta rubrik med trovärdig statistik”
  • ”Nej, vi på tidningsredaktionerna hinner oftast inte kolla statistiken, vi förlitar oss på den om det är en trovärdig avsändare.”

Magasin Måltids seminariumMagasin Måltids seminarium om matsvinnet i offentlig sektor:

  • ” 30 % av köken uppger att de är dåliga på att ta tillvara på rester, 61 % arbetar mer för att minska matsvinnet i dag än tidigare, 50 % tror att efterfrågan på doggybags kommer att öka från gäster på restaurang”. Resultat av enkät till restaurangpersonal av Martin & Servera som bland annat har tagit fram ett helt Doggybagkoncept med påsar, förvaringsboxar etc till sina restaurang och storkökskunder. Heja!

Ernst & Youngs seminarium om CSR, ansvarsfullt företagande

  • ”Koppla företagets CSR projekt till kärnverksamheten och bidra med personalens kompetens. Det borgar för ett lyckosamt CSR arbete.”
  • ”Plocka granaterna på ditt företags bakgård” .Exempel: Skandia blev varse att de genom sin bankverksamhet bidrog till pedofilers köp på nätet av bilder med barnpornografi. Skandia tog kontakt med polisen och ECPAT för att tillsammans försöka hindra betalningsströmmarna. I dag samarbetar 20 banker för att förhindra kommersen och man ser resultat.

Alpro, seminarium om sojabaserade mejeriprodukter:

  • Sojabaserade mejeriprodukter förbrukar 7,6 gånger mindre av jordens resurser än mjölkbaserade enligt Alpro.
  • I Tyskland betalar man 19 % moms på sojamjölk, ost och yoghurt medan animaliebaserade mejerivaror beskattas med 6 %!
  • Alpros produkter behöver inte stå i kyldisken men finns där eftersom de annars är svåra att upptäcka dem för kunderna.
  • ”BFCT = Big Fat Carbon Tax” på klimatvärstingar behövs för att hindra växthusgasutsläpp.

Tricorona, seminarium om vattenkompensation

  • ”Ju mer vi lär oss desto svårare är det att göra rätt”- om miljöfrågor i allmänhet

StatensKulturråd, seminarium om innovation. Sagt av Håkan Lans, uppfinnare:

  • Enligt en artikel i IVAs tidning har forskning kring kreativitet visat att  4 % av de kreativa tankarna tänks på jobbet, 28 % när man strövar i naturen, 14 % vid måltiderna i hemmet, 6 % under intressanta möten och 10 % under långtråkiga möten då tankarna fladdrar iväg.
  • Endast 3 % av alla goda idéer förverkligas.
  • Många brottslingar är kreativa. För att till exempel genomföra det så kallade ”Helikopterrånet” för några år krävdes en enorm kreativitet.

Swedavias seminarium, ”Flygbranschen som miljöbov- sant eller falskt”

  •  Resandet med flyg har ökat med 42 % de senaste tio åren samtidigt som utsläppen har minskat med 20 % per personkilometer. Anledningen är större och mer bränsleeffektiva plan och att de oftast är fullsatta.
  • Det går bra att flyga på biobränslen, men det finns inte tillräckligt med biobränsle på marknaden i dag, och det är 3 – 4 gånger så dyrt.
  • Många nya flygplan har beställts av SAS, Norwegian och Braatens. De kommer att vara ännu mer bränsleeffektiva och väsentligt mycket tystare.

 

 

 

{ 3 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Affi juli 9, 2012 kl. 10:45

Mennn, det var väl inte så mycket nytt, det mesta kan man räkna ut själv med sunt förnuft. Fastttt, det är alltid bra att bli påmind med jämna mellanrum annars riskerar man att glömma värdefullt vetande.Det känns som när jag var i skolvärlden och alla pratade om ungefär samma sakinnehåll fast med olika uttryckssätt. Det är lätt att bli fångad, men att föra ut det nya till alla oss som inte har möjligheten att åka till Almedalen varje år är en större konst.

Svara

Louise Konsumentkoll juli 9, 2012 kl. 10:54

Affi: Nä, kan väl hända att det inte var så mycket nytt. Å andra sidan gav anteckningarna mig inspiration att bli påmind, tänka efter och ta nya tag!

Svara

Affi juli 9, 2012 kl. 13:09

Precis, det är värt lika mycket som att det är nya saker hela tiden! Ha en skön sommar!

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: