Coops mål: Klimatneutralt 2020. Men tala om det då!

av Louise Konsumentkoll den 09 december 2015

I går berättade ICAgruppen i ett pressmeddelande att verksamheten ska vara klimatneutral år 2020 och att ICA har minskat klimatpåverkan med över 30 procent sedan 2006. Bra.

Jag ringer Coop och frågar vad de håller på med. ICA och Axfood ångar snart förbi Coop på hållbarhetsområdet, vilket vore skandal när Coop har legat i förfronten så många år fräser jag uppgivet.

COOP_CMYKDå får jag reda på att Coop sedan länge har ett mål om att bli klimatneutral år 2020. Det står i Coops hållbarhetsredovisning. Borde ha haft koll på detta. Frågor mina kollegor, de kände inte heller till det.

Att över 30 procent av Coops frakter går med tåg, att 90 procent av all el är grön, att dörrar sätts på kylar och frysar och att det vidtas mängder av andra åtgärder för att minska klimatpåverkan kände jag till, men inte målet om klimatneutralitet. Och inte att man hade minskat växthusgaser med 50 procent de senaste sex åren. Det vill säga mer än ICA, procentuellt. Borde haft koll.

Letar efter pressmeddelande från Coop där man berättar om sitt mål om klimatneutralitet år 2020. Hittar inget. Däremot ett om Coops åtgärder för att minska växthusgaser. Det senaste är från mars 2013. Det är snart tre år sedan. Kanske vore läge för en uppdatering.

Coop gör mycket bra saker på hållbarhetsområdet. Problemet är att de sällan talar om det.

TALA OM VAD NI GÖR, Coop!!! För det gör nämligen era konkurrenter.

 

 

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Niklas Waren december 9, 2015 kl. 8:41

Bra sagt Louise!

Svara

Anna Richert december 9, 2015 kl. 12:56

Viktigt här är att definiera vad det är som ska vara klimatneutralt. Den största påverkan ligger i det som kallas Scope 3, dvs den påverkan som uppstår av allt som köps in till företaget. Det fattar man ju att där ligger den stora klimatpåverkan jämfört med vad som sker innanför företagets grindar. Nästa steg för alla hjältar som nu gör åtaganden är att ta itu med den frågan. Heja heja!

Svara

Louise Konsumentkoll december 9, 2015 kl. 14:25

Anna: Coop gjorde ett stort pionjärarbete på 90-talet som kallades för ”Sila Kamelerna” där man såg över företagets totala miljöbelastning och slog fast att den största miljöpåverkan hade vilka slags livsmedel som såldes och hur de hade producerats, dvs i stort sett Scope 3. Sedan har ju arbetet förfinats under årens gång och mycket mer kunskap finns i dag än då och många fler faktorer har kommit till som andel matsvinn, avfallshantering etc. Så ja, det är ett jätteviktigt och inte alldeles enkelt arbete. http://www.ghgprotocol.org/standards/scope-3-standard

Svara

Joe december 10, 2015 kl. 18:34

Jättebra av Ica och axfood. Tycker tyvärr är att coop likt wholefoods i USA känns för dyrt för att handla på.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: