≡ Menu

Dilemmat om betalning med mobilen, vad hände sen?

Vi har gått vidare med frågan som vi ställde för två månader sedan för att driva på för förändring. Gästbloggare: Adam Svensson


Det är idag möjligt att köpa dyra elektronikprodukter och betala genom sitt mobiltelefonabonnemang. Att göra ett sådant köp kan anses ologiskt men på det här sättet kan man få igenom ett köp som i vanliga fall hade krävt en kreditupplysning. Telefonabonnemang och dess kostnader har inte innefattats av konsumentkreditlagen.

Men till årsskiftet så träder en uppdaterad version av lagen i kraft. Med den nya lagen kommer kryphålet inte att finnas kvar vilket innebär att konsumenter skyddas mot köp över sina ekonomiska förutsättningar.

Det är många gånger oklart om ett köpavtal ingåtts eller inte när det skett genom SMS, det har Konsumentverket uppmärksammat. Samma problem avspeglas i de kommentarer vi fick in från er läsare. Ibland går det väldigt fort att genomföra en betalning och en extra verifikation om vad det faktiskt är man köper kan vara önskvärt. Branschorganisationen för mobila innehållsköp, Morgan, har satt upp tydliga riktlinjer för hur ett köp ska gå till för sina medlemsföretag. T.ex. så krävs en verifiering vid köp över 50kr.

SMS-köp hamnar i en gråzon. Det är oklart om de innefattas av distansköplagen vilket gör att man har 14 dagars ångerrätt. Är det ett köp av en vara så gäller lagen men är det en tjänst så är det inte fullt lika tydligt. Det kan vara svårt att realisera en lång ångerrätt på en bussbiljett som bara har 1-2 timmars giltighetstid.

En oanad konsekvens kan uppstå för de som inte lyckas betala sin faktura i tid. Om fakturan på telefonabonnemanget inte betalas i tid på grund av en avgift på ringsignalsprenumeration så är det inte bara prenumerationen som avbryts, samtal kommer också att strypas. Eftersom avgiften läggs på telefonfakturan så drabbas alla tjänster på telefonen. En jämförelse kan vara att man inte kan betala sin faktura för vattnet och därför stängs både elen och vattnet av.

Comments on this entry are closed.

  • Jón Einarsson 02 december 2010, 13:41

    Har ingen åsikt;har ej konfronterats med problemet

  • Martin Skoog 02 december 2010, 13:57

    Generellt anser jag att avbetalningsköp är ett otyg. Flera sådana köp låser köparen i en nästan ohållbar situation. Livet blir rent ut sagt trist. Upplysning? tja om vedererbörande lyssnade eller läste. Men gör båda sakerna men tror inte. Nu till jul finns fler lockande reklamalster och de är utformade för att locka/lura till köp. Vems är ansvaret? Eller måste man uppleva eländet för att förstå. Jag gjorde det på 40-50-talet med NK-kortet. Och det kostade ändå inget extra dessutom. Nu är jag lycklig över MedMera-kortet som får en månatlig sudd och gör mig ”oberoende”.

  • Affi 03 december 2010, 7:49

    Jag köper aldrig på avbetalning undviker också lån, men att betala med mobilen modell kort kan jag tänka mig.