Dum förpackning

av Louise Konsumentkoll den 07 maj 2014

20140303_182023Dummaste förpackningen jag sett på länge har Hellmans majonäser eller vad man nu ska kalla dem. Vad rätt de gjort fast det blev fel!

Rätt är att förpackningen kan ställas upp och ner så att innehållet blir lättare att få ut. Tror man.

Totalfel är att ungefär en tredjedel av innehållet ändå stannar kvar i flaskan. Man har valt en plast med särdeles god vidhäftningsförmåga. Majonäsen klibbar fast. Det går heller inte att trycka ut smörjan. Trycker  man på förpackningen blir den bara alldeles knöglig.

Begriper inte hur ett stort innovativt företag som Unilever kan sätta sådant här på marknaden.

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Hans Hedlund januari 2, 2015 kl. 12:30

O-MÖJLIGA FÖRPACKNINGAR kan göras till MÖJLIGA FÖRPACKNINGAR

Fann din blogg idag och ser med förskräckelse att det dyker upp nyutvecklade förpackningar som inte lever upp till dagens krav. Varför? Helt klart är att det finns behov av att påverka vilket är enda möjligheten att nå resultat.

Det är ju ett allmänt känt problem, som faktiskt ökar i omfattning genom vår ökande livsålder.

Helt vanliga konsumentförpackningar är näst intill omöjliga att öppna utan verktyg.
När det har gått så långt att ett av mjölkproducentföretagen bjuder på ett vridhandtag till
hjälp att skruva av locket på takåsförpackningen. En annan rekommenderar användning av en
fuktig trasa. Enligt min syn på det hela skall det vara helt möjligt att öppna förpackningen
helt utan externa hjälpmedel såsom tänger, saxar, knivar, osv. Eller hur?

Jag har själv nedsatt handfunktion genom svaga tummar och har då givetvis svårt att sära på
en förslutning eller att lyfta av en försegling. Mitt problem resulterade i ett koncept jag patenterat
och mönsterskyddat. Det hela baseras på “ETT-HÅL-SOM-INTE-ÄR-ETT-HÅL”vilket är ett mönster som förpackningen förses med.

När konsumenten skall öppna förpackningen trycker man mot mönstrets centrum och ett grepphål
öppnas upp. Därmed får konsumenten ett hållbart grepp oavsett material. Hal folie, förpackning
nyss tagen ut ur kyl, arbete med oljiga fingrar i köket, osv. Grepphålet fungerar för alla.

Synskadade får genom mönstret möjlighet att känna var öppnandet skall ske.

Som du förstår har detta presenterats för de flesta producenter men även grossister i Sverige,
tyvärr med i princip samma svar: Vi är medvetna om problemen men vi säljer ju ändå. Alltså har
konsumenterna inte framfört sina klagomål tillräckligt starkt. Här finns alltså en möjlighet att
få till praktiskt fungerande lösningar för alla. Intressant är dock att när min lösning presenterades blev kommentaren ”det är ju så här det skall göras”, ”så har vi aldrig tänkt”, ”helt rätt”, osv.

Vid kontakt med Coop säger man sig vara helt beroende av producenterna och kan inte själva
göra något åt detta! Här tycker jag att så stor organisation måste kunna kräva förändringar. Faktiskt samma besked hos ICA.

Vid en tidigare gjord studie konstaterades att över 1,5 miljoner svenskar (70 miljoner européer)
har problem att öppna helt vanliga förpackningar. Det intressanta är att problemet är globalt.

I förhoppningen att få kontakt för påverkan och förändring.

Hans Hedlund
HA-Innovation AB
Daggvägen 4
177 70 JÄRFÄLLA
Tel 08-580 14884
Mobil 070-766 2946

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: