Falsk reklam för antirynkkrämer

av Louise Konsumentkoll den 23 mars 2009

blogg23-mars-0061Men visst är väl krämen på bilden samma som Chanel haussar i fredags  i en artikel om antirynkkrämer i Svenska Dagbladets helgbilaga? Nämligen ”Chanel Precision Ultra Correction line repair”. Den här heter i och för sig ”anti-wrinkel restructuring cream”, men det betyder väl samma sak?

I så fall har krämen inte ett dugg bättre effekt på rynkorna  än vanlig billig ansiktskräm. Det har Marie Lodén och Karin Halvarsson et al bevisat i en vetenskaplig artikel publicerad i Skin Research and Technology 2007:13.

Jag hittade burken i badrumsskåpet i morse, inhandlad för några år sedan (pris nästan 1000 kronor) när föreningen började sitt arbete mot vilseledande reklam för hudvårdsprodukter, främst antirynkkrämer. Redan 2006 anmälde vi ett sjuttiotal annonser till Läkemedelsverket. Inte mycket hände där.

Ett år senare, i juli 2007, gick vi vidare och anmälde sex av annonserna till Konsumentombudsmannen. KO gav oss uppmuntrande besked, frågan var viktig, reklam för kosmetika borde granskas hårdare och verket skulle ge frågan hög prioritet.

Det är snart två år sedan. Inget  har hänt – än.

Och företag fortsätter- i dag som då- att marknadsföra prdoukterna med nonsensord eller vetenskapliga termer som är totalt obegripliga för oss konsumenter.

Våra krav på kosmetikabranschen är tydliga och lika aktuella i dag som för tre år sedan. Vi ger oss inte.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: