Är godis föräldrarnas ansvar och inte butikernas?

av Louise Konsumentkoll den 25 mars 2010

Godis är föräldrarnas ansvar – inte butikernas. Det är rubriken på Karin Ahlborgs krönika  i Aftonbladet i dag. Jag håller med om att det är föräldrarna som ska ta ansvar för vad barnen får för mat, och inte livsmedelsbutikerna. I princip. Men jag begriper inte varför vägen till kassan ska kantas av godis och choklad,  även om det blivit bättre i många butiker de senaste åren. Tufft för föräldrar med tjatande barn men också tufft för sötsugna tjockisar som har svårt med impulskontrollen.

I England finns inget godis vid kassorna. Organisationen ”Food Commission” förde en kampanj mot godiset för några år sedan ”Chuck snacks out of the checkout”. Och de stora livsmedelskedjorna rättade sig efter det. Fel? Nej det tycker inte jag.

Själva har vi engagerat oss i att livsmedel riktade till barn ska bli mer hälsosamma. Så numera finns det inte Kalas Puffar med 50 procent -eller barnyoghurt med 20 % socker. Fel? Nej, det är väl utmärkt att industrin tänker igenom sitt sortiment och gör det mer hälsosamt. Även när det gäller produkter med roliga gubbar på förpackningarna. Överhuvud taget har sockerinnehållet sjunkit i fruktyoghurt. När vi uppmärksammade frågan hade vanlig fruktyoghurt 13 -14  procent, nu 6 – 7  procent.  Det är väl bra, Karin?

Men, även om vi har engagerat oss i frågorna som Karin tar upp skulle vår förening aldrig någonsin skrika på lagstiftning. Never!

Vi vet att det går att påverka på andra sätt. Och vi lyckas. Läs våra rapporter om marknadsföring av livsmedel till barn.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: