Försäljningen av flaskvatten har minskat med över 20 procent

av Louise Konsumentkoll den 23 januari 2012

Flaskvattnet fortsätter att flöda skriver Helsingborgs Dagblad. Men det stämmer faktiskt inte. Försäljningen av buteljerat vatten har minskat med 22 procent mellan 2006 och  2010. Det är en uppseendeväckande siffra och ett solklart trendbrott för en produkt vars försäljning ökade vålsamt snabbt i början av 2000-talet.*

2007 publicerade Konsumentföreningen Stockholm en rapport ”Vatten på flaska- en onödig lyx”, som visade att utsläppen av växthusgaser hade ökat från 20 000 ton per år 2003 till 32 000 ton 2006 på grund av ökad försäljning. En livlig debatt utbröt och många konsumenter fick sig nog en tankeställare. Varför släpa hem vatten på flaska från butiken för dyra pengar när man lika gärna kan dricka vatten ur kranen tänkte de, och försäljningen sjönk drastiskt. ”Förlorar man 15 – 20 procents försäljning  på bara några år, då har man problem”, som en vd för ett stort företag sa när jag berättade om flaskvattnets öde.

Nåväl, nu stiger konsumtionen en aning igen, och det är framförallt  vatten utan kolsyra som ökar. Konstigt. Det finns ju lika gott ur kranen på de allra flesta ställen i Sverige. Eller hur?

*) 2006 konsumerades 267,4 miljoner liter buteljerat vatten mot 1999 då vi drack 126,6 miljoner liter

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: