Del 2. Rött kött- tror livsmedelsbranschen att vi är dumma?

av Louise Konsumentkoll den 21 oktober 2010

Vi konsumenter gillar knallrött kött konstaterar livsmedelskedjorna. Jaha. Gör vi det? Även om vi fick reda på att det är segare och har kortare hållbarhet än ett lite mörkrödare? Mer om det i gårdagens GP.

Nej, i valet mellan konstgjort rött segt kött och ett lite mörkrödare, mörare kött så väljer vi det senare. Förstås. Dummare än så är vi inte. Fast det tror tydligen livsmedelsbranschen. Därför har de serverat oss rött kött i åratal.

Jag skrev igår om hur syrgas tillsätts i köttförpackningar för att hålla köttet rött, men det gör kvalitén sämre.

Vad som fattas oss är information. Det begrep norrmännen när de bytte förpackningsgas till en bättre än den vi har i Sverige. Alla livsmedelskedjor gjorde det samtidigt, och så informerade de ordentligt norrmännen om att köttet skulle bli rödbrunt men mörare och mer hållbart. Inga negativa reaktioner hördes. Inga köpbojkotter skönjdes. Folk handlade på, som förr.

Det finns en ganska ny förpackningsmetod som kallas ”skinpack”. Den gör att man även kan packa skivat kött i vacum. Både ICA, Coop och Scan med fler erbjuder sådant packat kött för sina finare köttsortiment. Men det har inte blivit någon hit. Vi konsumenter är skeptiska. Vad beror det på tro?

Jo, givetvis på att vi inte har fått tillräcklig information om att skinpackat kött är utmärkt mört och gott och dessutom med lång hållbarhet, vilket gör att det håller länge i både butik och kylskåp hemma. Vilket också kan minska matsvinnet.

Bra vore förstås om vi kunde köpa mörat nystyckat kött eller nymald köttfärs direkt från disk. Men det är inte allom givet, och kommer nog inte att så bli på ett tag heller. Alla butiker har inte förutsättningar för att stycka och mala i dag. Det kan man kanske sörja. Fast jag är inte bombsäker på att det köttet alltid är godast heller – eller?

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: