Ja, jag blir sur på Aftonbladet och det är inte första gången. Nu handlar det om livsmedelstillsatser i en stort uppslagen artikel. Ingress: ”Kan ge allergier. De värsta kan orsaka beteendestörningar”.
En stor del av artikeln handlar om azofärgämen ”som finns rikligt i bland annat godis, läsk glass och sylt (och) som kan leda till överkänslighetsreaktioner och beteendestörningar hos barn enligt Livsmedelsverket. Det gäller bland annat den gula färgen tartrazin ( E 102 ) och allurarött ( E 129)”
Det hade varit på sin plats att Aftonbladet också informerat om att svenska livsmedelskedjor och så vitt jag vet större kiosker, bensinstationer med flera har bestämt sig för att INTE acceptera azofärgämen i maten de säljer just på grund av eventuell risk för att barn kan bli stissiga av färgämnena.
Man får helt enkelt leta länge efter livsmedel med azofärgämnen i Sverige. Och det har nog även Aftonbladet gjort. Letat länge alltså. Den enda produkt med azofärgämnen reportern har lyckats skrämma upp är en fransk mandarinlemonad jag själv inte sett röken av på butikshyllorna men min kollega har hittat bland läsken i butikerna. Väck med den, Coop , ICA och vem som nu har tagit in den! Och ja, säkert kan man hitta godis med azofärgämen i mindre nogräknade småkiosker men knappast i kvantiteter som riskerar barnhälsan.
Så varför skrämma upp folk för azofärgämnen i Sverige när det inte finns någon anledning? Jag bara undrar…
Varför inte i stället skriva: Svensk livsmedelsindustri och handel har tagit det säkra för det osäkra och bestämt sig för att inte sälja livsmedel med azofärgämnen. Det vore bra konsumentupplysning.
Räkor färgades med azofärgämen för några år sedan men enligt uppgift sker inte det längre.
PS 18/5: Coop meddelar i dag mot bakgrund av blogginlägget att de har säkrat att de inte har någon läsk av detta märket i butik längre. Butikerna (ca 11 i hela landet) har själva köpt in produkten utan att uppmärksamma att den innehåller azofärgämnen. Från centralt håll är det inte en godkänd produkt. Coop har nu gått ut med central information till samtliga butiker så att inte detta upprepas. Bra.