≡ Menu

Gluten – den nya laktosen?

Glutenfria produkter säljer som smör i solsken i USA. Nya produkter spottas ut på marknaden och omsättningen bara ökar och ökar sedan några år tillbaka. Bra för alla glutenintoleranta. Absolut. Men frågan är om det inte också är ett geshäft.

I USA är

  •  0,1 procent av befolkningen diagnostiserade med glutenintolerans, celiaki. Knappast något att börja produktutveckla för tänker säkert livsmedelsföretagen.
  •  1  procent av befolkningen är troligen drabbad av glutenintolerans men har ännu inte fått någon diagnos. Inte heller tillräckligt mycket köpkraft för säljarna att börja dregla över.
  • 6 – 7 procent av befolkningen har eller anser sig ha bekymmer med veteallergi och/eller glutenintolerans. Fortfarande en nischmarknad.
  • Men i dag köper nästan en femtedel (18 %) av USAs befolkning glutenfria produkter, av olika anledningar. Det glutenfria sortimentet har ökat med 28 procent per år mellan 2008 – 2012. Många företag har hoppat på tåget. Vet inte siffrorna för Sverige med det laktosfria sortimentet som har exploderat, men kan tänka mig en liknande utveckling. Åtminstone vid en okulär besiktning av butikshyllorna.

Glutenfria produkter uppfattas i dag av amerikanarna som generellt mer hälsosamma. Bra för att hålla vikten och som en del av en lågkolhydratdiet. Marknadsförarna har spunnit vidare på begreppet ”naturligt” och ”fri från” (tillsatser, konserveringsmedel, GMO, antibiotika, hormoner etc) när de kränger glutenfritt. Det har bidragit till succén.

Kommer månne glutenfritt gå samma väg som laktosfritt i Sverige? Ser framför mig hyllmeter efter hyllmeter med ganska dyra produkter och gemene man som så fort magen krånglar en aning handlar glutenfritt. Eller vad värre är den som inte går till doktorn vid  besvär utan behandlar sig själv då och då med glutenfria produkter. Fast personen borde ha intagit en strikt diet för länge sedan. En helt glutenfri sådan.

Säkert kommer en glutenfrihype i Sverige, vi brukar apa efter USA. Till nytta för alla som verkligen behöver produkterna och hittills har ett ganska torftigt sortiment att välja ifrån. Och till förfång för alla som går på reklam och PR-insatser och betalar mer för något de inte behöver och som oftast är bra mycket mer näringsfattigt än det vanliga sortimentet.

Comments on this entry are closed.

  • Michael 20 december 2012, 16:31

    Tack för en intressant spaning!

  • Affi 21 december 2012, 9:41

    God Jul och ett Gott Nytt Spaningsår, Lolo!