Heja Willys! Innovation i extrapriser

av Louise Konsumentkoll den 20 januari 2011

Ingen i hela livsmedelskedjan gillar systemet med extrapriser eller multipriser, det vill säga ”Tag 3 till priset av 2” eller ”Köp två till lägre pris”. Ingen!

Inte producenter, inte leverantörer, inte livsmedelskedjorna och knappast vi konsumenter heller.

Systemet är dyrt. Det kostar mer än det smakar och innebär allt från ryckiga tillverknings- och logistiklösningar, svinn,  mängder av trycksaker som går rätt ner i pappersinsamlingen och allt däremellan. Resultatet är dyrare livsmedel. Men så länge någon kedja håller på så är det svårt för anda att sluta. Moment 22, minst sagt.

Men Willys kommer i alla fall med en innovation. I reklambladet kan man läsa hur mycket man sparar om man köper kampanjvarorna. Klart och tydligt. Heja! Om de nu inte likt Media Markt och andra höjer priset först och sedan ger rabatter. Fy! Men det finns inget som talar för att Willys är oärliga. Så – Bravo!!!

Multipris hos Willys

Klicka för större bild

Nu ska jag kolla varför inte Coop gör det samma. Det borde vara en självklarhet. Återkommer!

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Cathy januari 20, 2011 kl. 10:54

Att det inte alltid står hur mycket man tjänar kan vara för att det då skulle framgå hur lite man tjänar på att köpa mer än man behöver; tre för en tia, ordinarie pris 3:50/st, tjäna 50 öre. Notera att det inte framgår hur mycket man tjänar på att köpa två broccoli. Troligtvis inte samma förtjänst som i de andra fallen.

Svara

Louise Konsumentkoll januari 20, 2011 kl. 11:22

Cathy, javisst kan det vara så. Man tjänar oftast ganska lite på att köpa två i stället för en vara. Vi ska göra en granskning av livsmedelskedjornas erbjudande i just denna fråga om någon månad. Men att inte ordinariepriset står på grönsaker beror troligen på att det inte finns något ordinariepris på grönsaker och frukt. Det varierar efter tillgång, kvalitet och säsong.

Svara

Cathy januari 20, 2011 kl. 11:55

Det kan du ha rätt i, att även en ganska kort pressläggningstid för reklambladen är för lång för att kunna tala om vad broccolin har för styckpris den veckan. Oväder över odlingarna, så sticker priset iväg från 5:90 ena veckan till 7:90 nästa vecka. Och den stackare som flera veckor i förväg har lovat att leverera tonvis med billig broccoli till Willys sitter med Svarte Petter, när han tvingas sälja med förlust.

Svara

Gunilla Arneström januari 20, 2011 kl. 12:50

Jag tycker inte det är en framgångsfaktor ,utan enbart förvillar oss konsumenter.
Om det står köp tre betala för två ,eller det billigaste gratis eller vad det är för konstiga idéer.På sikt tror jag ingen vinner på systemet som du skriver Louise.
Det är ju inte säkert att du som konsument använder den andra broccolin eller produkten,utan du slänger. Matsvinnet diskuteras jämt. Jag förstår fortfarande inte varför vi alltid skall ha det billigaste inom livsmedel och kläder. Sedan är det detta med bonuskort högt och lågt över allt, tänk vad plast vi gör åt för detta och att sedan komma ihåg kortet,plånboken kan vara full av bonuskort .Jag tycker det finns mycket att säga om oss konsumenters beteende. Matkassar börja och jämför kvalitéen eller förpackningshysterin/lättheten att sortera eller vad som helst av en produkt istället för den billigaste kassen.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: