Heja Willys! Innovation i extrapriser

av Louise Konsumentkoll den 20 januari 2011

Ingen i hela livsmedelskedjan gillar systemet med extrapriser eller multipriser, det vill säga ”Tag 3 till priset av 2” eller ”Köp två till lägre pris”. Ingen!

Inte producenter, inte leverantörer, inte livsmedelskedjorna och knappast vi konsumenter heller.

Systemet är dyrt. Det kostar mer än det smakar och innebär allt från ryckiga tillverknings- och logistiklösningar, svinn,  mängder av trycksaker som går rätt ner i pappersinsamlingen och allt däremellan. Resultatet är dyrare livsmedel. Men så länge någon kedja håller på så är det svårt för anda att sluta. Moment 22, minst sagt.

Men Willys kommer i alla fall med en innovation. I reklambladet kan man läsa hur mycket man sparar om man köper kampanjvarorna. Klart och tydligt. Heja! Om de nu inte likt Media Markt och andra höjer priset först och sedan ger rabatter. Fy! Men det finns inget som talar för att Willys är oärliga. Så – Bravo!!!

Multipris hos Willys

Klicka för större bild

Nu ska jag kolla varför inte Coop gör det samma. Det borde vara en självklarhet. Återkommer!

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: