≡ Menu

I love jämförpriser

20140706_103635Är sugen på ansjovis. Så himla gott. Coops ansjovisburk kostar  18.95 kr ordinariepris och ABBAs Grebbestad ansjovis 23.50. Stor skillnad. Är Coops lika god så är det ju bingo, tycker jag.

Men så råkar jag tittar jag på jämförpriset, 291 kr kilot för Coops och 291 kronor för Grebbestad. Ingen skillnad alls på kilopriset. Coops burk innehåller 65 gram avrunnen ansjovis, Grebbestads 81 gram avrunnen, fast burkarna ser ungefär lika stora ut.

I love jämförpriser. Ett utmärkt verktyg för oss konsumenter när det gäller likadana varor med  olika volym, vikt och förpackningsstorlekar.

Nu kan man undra varför Coops ordinariepris är lika högt som Grebbestads per kilo. Livsmedelskedjornas egna varumärken ska ju per definition vara billigare. Här har man ju kapat mellanled. Köpt direkt och brandat sin egen sill. Blir fundersam.

Ringer Coop. De undersöker, kommer tillbaka och glad att jag har ringt. Priset ligger nämligen fel. Det ska rättas till omgående. Bra.

I vilket fall som helst blir jag glad att alla kedjor nu har jämförpris i avrunnen vikt, dvs utan spad. Det var en stor fråga för mig för några år sedan, som nu sillbranschen har rättat till.

 

 

Comments on this entry are closed.

  • Katarina 09 juli 2014, 10:25

    Bra jobbat! Igen!l Undrar nu vilken ansjovis som är godast?
    Glad sommar!

  • Louise Konsumentkoll 09 juli 2014, 11:44

    Katarina: Lovar att berätta. Ska köra blindtest med Ulf, min man. Han får stå ut med mycket…
    Återkommer!

    • Louise Konsumentkoll 29 juli 2014, 20:01

      Katarina: Ulf tyckte att Coops var helt okej, men att Grebbestad är ett litet strå vassare..

  • Linda 19 juli 2014, 10:08

    Jämförelsepriser är jättebra, jag tycker tyvärr ofta att de är omöjliga att använda bara…. Ibland är de inte i samma enhet, dvs när jag vill jämföra två varor har den ena jämförelsepris i tex volym och den andra i vikt! Förekommer också att den är helt felaktig när jag kontrollräknar då det känts orimligt!

    Gillar jämförelsepriser men litar inte ett dugg på dem, utan räknar själv!

    • Louise Konsumentkoll 29 juli 2014, 20:00

      Linda: Man ska verkligen inte behöva räkna själv. Det är faktiskt olagligt att inte ha korrekt satta jämföpriser.

  • LrL 19 juli 2014, 14:11

    Louise. Du menar väl TVÅhundranittioen kr/kg, avrunnen vikt?

    När jag tittade på jämförpriserna i de Coop- och Icabutiker jag brukar handla på så såg jag att Grebbestad var billigast i båda. ICA hade ett pris på 270.37 kr/kg och Coop 283.33 kr/kg för Grebbestads ansjovis. Coop’s egen låg på 291.54 kr/kg och ICA’s egen kostade 300 kr/kg, (alla priser avrunnen vikt).

    Mycket märkligt tycker jag. Vi lockas att tro att EMV-varorna är billigare för oss konsumenter när det egentligen handlar om att tjäna mer pengar på varorna. Tyvärr gör man det på det på de mindre och ofta lokala producenternas bekostnad…
    Mönstret är tydligt. Butikskedjornas egna märkesvaror hamnar i eget majestät på hyllorna, i bästa fall tillsammans med en större märkesledande leverantör som t.ex.Felix eller Arla.

    En annan märklighet är att ICA’s och Coop’s EMV ofta produceras av samma leverantör. Så är det med ansjovisen, ärtsoppan och en del av smöret för att nämna några. Ställer vi konsumenter verkligen upp på denna utarmning av livsmedelsmarknaden?

    Du skriver även att burkarna ser ungefär lika stora ut. De är det, från den sida som frontas konsumenten. EMV-varorna är däremot lite tunnare.

    Jag vill även instämma med Linda som menar att jämförpriser ar bra men så ofta omöjliga att använda. Höjdarexemplet är en butik som angav jämförpriset på kapslar till en kaffemaskin som 0.44 kr/st. Här hade man räknat fram det på en förpackning med 16 kapslar för totalpriset 56.95. Det prislappen angav var förpackningspriset delat med totalvikten kaffe i gram (128 gr). På en annan förpackning angavs jämförpriset per kg.
    Hur jämför vi ett felaktigt jämförpris per st med ett annat per kilo?

    I en annan butik saknar hyllan för tvättmedel och den typen av produkter jämförpris på drygt 50% av prislapparna. Konsumentverket skriver på sin hemsida: ”Det är lag på att den som säljer varor till konsumenter måste ange priset på ett korrekt och tydligt sätt”.

    Just det. Korrekt och tydligt. Det hjälper inte att komma med att butiken har 18 000 artiklar i sortimentet och sedan skita i att rätta till felaktigheterna…

    • Louise Konsumentkoll 29 juli 2014, 19:59

      LrL: Sorry, absolut 291 kronor. Jag ändrar i inlägget.
      Jag vet inte om EMV bidrar till utarmning direkt. Tycker vi har fler produkter på hyllorna än någonsin och att det dyker upp massa nytt hela tiden, men jag ogillar när kedjorna bara kopierar anda tillverkares produkter rakt av. Det händer allt som oftast och vore jag tillverkare hade jag blivit galen.
      Håller verkligen med om att det är alldeles eländigt om jämförpriserna inte är korrekt satta. Kanske dags med en jämförprisundersökning igen. Det var bland det första jag höll på med när jag började på föreningen för 16 år sedan! Den studien, jag och våra förtroendevalda kollade om jämförpriserna var korrekt satta i 47 butiker, fick jättestort genomslag och bidrog till en skärpning. Men det kan vara dags igen. Ska kolla runt lite och se hur det ser ut.

  • Gustav Erikson 29 juli 2014, 18:27

    Oftast när det kommer till EMV så är det ju så att kedjorna ”pressat” leverantören så att denne tillverkar både kopian(EMV) och originalet (tillverkarens märke) fast gör klart mindre förtjänst på EMV-varan som kedjorna glatt kan sälja som sin egen och sedan hålla leverantören på halster om att bli utskickade ur butiken om prisförhandlingarna inte passar eller så flyttar man helt enkelt EMV-produktionen.

    Frågan är om det är det Eskil menar med Matlandet Sverige?

  • Louise Konsumentkoll 29 juli 2014, 19:49

    Gustav med flera: Som konsument har jag inget emot kedjornas egna varumärken. Men jag gillar inte när kedjorna kopierar produkterna rakt av. Produkter som tillverkarna har haft massor av möda och kostnader för att utveckla.

  • Gustav Erikson 31 juli 2014, 6:33

    I detta ligger också att kedjorna skall ha full insyn i recept och kalkyler hos tillverkaren och tillåter endast vissa marginaler. Kan man inte komma överens om priset så tar kedjan ”sitt” recept som tillverkaren skapat och flyttar vidare till en annan tillverkare.

Nästa inlägg:

Tidigare inlägg: