I love självscanning

av Louise Konsumentkoll den 08 oktober 2009

Jag vid snabbkassan på Coop Extra MedborgarplatsennSjälvscanning får känslorna att svalla skriver GP. Hur kan det vara så undrar jag. Jag hör till dem  som tycker att Shop Express är Guds gåva till mänskligheten, det bästa som har hänt sedan snabbköpen. Fast det är väldigt pinsamt när man scannat in fel eller glömmer något. Det händer mig ganska ofta. Jag är så himla tankspridd.

Det gäller liksom att  ha flyt hela tiden. Plocka vara, scanna, plocka vara, scanna. Den manuella fiskdisken är en riktig fälla på Coop Forum i Rotebro. Jag kommer av mig när jag står och pratar med grabbarna, och så tar jag paketet med räkor eller makrill jag köpt och så liksom far det ner i vagnen utan att jag tänker på att scanna in det. Hu vad pinsamt. Det har hänt två gånger. Men jag scannar varor dubbelt också, så Coop har nog gått på plus i det långa loppet.  

Och jag älskar även Konsums snabbkassor.  Nämn ordet ”snabbkassor” vid  kaffebordet på kontoret så slår det gnistor. ”Helt hopplöst” ”Funkar inte” ” Får göra allt jobb själv och vad får jag för det”. Så kan det låta. Men jag älskar kassorna. Scanna in varorna, lägg dem i påsen, betala med kort, gå ut. Snabbt och enkelt, såvida det inte är lång kö till kassorna, för då blir jag sur. 

Fram för fler snabbkassor säger jag, med risk för att bli utfryst vid kaffebordet.

{ 5 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Patrik oktober 9, 2009 kl. 8:09

Vem är det som gör jobbet? Inte är det personalen längre, alltså blir de övertaliga och kan därför avskedas. Ett sätt för butikerna att tjäna pengar, fast vissa av kunderna systematiskt försöker fuska. Det är väl en av nackdelarna med självscanning. Men jag själv är frekvent användare av tjänsten. Den stora fördelen är ju att köerna inte blir så långa.

Svara

Louise Konsumentkoll oktober 9, 2009 kl. 20:54

Hej Patrik,
Visst, vi kunder gör jobbet, men vi tjänar också i tid och effektivitet och slipper det gräsligt tråkiga jobbet att langa upp och ner varor på kassabandet. I det bästa av alla världar frigörs personal från kassorna, vi möter mer personal i butiken som kan ge oss bra service, svara på frågor och lotsa oss till rätt vara om vi inte hittar.
Men visst, självscanning och snabbkassor innebär rationaliseringar, säkert kommer personal i det långa loppet att sägas upp och det är ofta en tragedi för dem som drabbas.
Men för att dra en parallell. För inte så många år sedan hade var och varannan tjänsteman hjälp av sekreterare som skrev deras brev, svarade i telefon och bokade resor. Nu gör vi det själva, det går fortare, blir mer korrekt och vi slipper förklara hur vi vill ha det. De säkert flera hundra tusen sekreterare som friställdes i och med persondatorerna fick i sinom tid andra arbeten, kanske inom IT och telekombranschen som knappast ens existerade för för tjugo år sedan. Tjänster försvinner, tjänster kommer till i samband med teknikskiften. Bra eller dåligt? Bra i det långa loppet tror jag.

Svara

Affi oktober 11, 2009 kl. 10:05

Vilka servicemöjligheter! Jag har tre mil till närmaste egenbetjänande butik, men kan ändå tycka att självscanning och snabbkassa underlättar för konsumenten.

Svara

Lars oktober 20, 2009 kl. 2:41

Av princip utnyttjar jag ej självscanning då det självklara ändamålet är att spara in på personal. Visserligen, rent teoretiskt, kan det ju komma mig som konsument till godo när jag handlar men, personalminskning måste ju betalas på ett eller annat sätt genom andra kanaler.

Svara

Ricard april 6, 2010 kl. 11:25

Där är mitt jobb ! 🙂 😀

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: