≡ Menu

Jag vill se fler ekoalternativ i Coops annonser!

Coop annons i DN 23/12 2009Dagen före julafton hade Coop en helsides-annons i DN. Det stod bland annat ”Coop Konsum – vinnare av Arla Guldko 2009 för bästa miljöarbete” och ”Bjud på ett ekologiskt julbord. Alla alternativen hittar du hos oss”.

Möjligen menar Coop att man hittar ”alla alternativen” i Coops kokbok, som lyfts fram på sidan. För några andra ekologiska alternativ finns det i alla fall inte i annonsen. Det är Scans köttbullar och prinskorv, julmust från Nygårda , choklad från Cloetta och medvurst från Charkdelikatesser för hela slanten.

Jättebra Coop att ni har vunnit priser för miljöarbetet, och jättebra att utbudet av ekologiskt är stort. Men nog borde det finnas fler ekologiska alternativ i annonser och reklamblad?

Dagens gästbloggare är Anna Carlsson, informatör i Konsumentföreningen Stockholm.

Del av Coops annons i DN 23/12 2009

Comments on this entry are closed.

  • Anders Börje 30 december 2009, 11:54

    Heja Anna!Äntligen någon som vågar säga ifrån. Varken i Coop:s direktreklam eller TV-reklam finns det ekologiska med. Dags att visa vad man säger att man står för.
    Mera Eko-alternativ i annonserna ut till konsument!!!

  • Inga-Lill Janå 30 december 2009, 17:02

    Misstänker att det är varor med extrapriser som visas i reklamen. M.a.o. mera extrapriser på de ekologiska alternativen vill vi ha.

  • Hjärtrud 30 december 2009, 18:22

    Hej,

    COOP säljer mer än mat och det är svårt att i butik hitta alternativ till de andra produkterna som tex. husgeråd och kläder. Skorna ser ut att ha kort livslängd och det är oftast inte bra för miljön. Men när det gäller hygienartiklar finns det mycket att välja på, och jag tror att det är få som vet vilka bra produkter som finns där, tex Veleda.

    Dags för en ny god vana för det nya året?

    Börja använda en sökmotor som gör nytta för miljön…. läs mer på:
    http://se.growyn.com/growyn/about

  • Marianne Andersson 04 januari 2010, 9:08

    Ibland går det fort, titta bara i veckans (v1) annonsblad. Hoppas det fortsätter så.

  • Lotta Brinck 04 januari 2010, 11:27

    Senast när skulle köpa korv att grilla tog jag min vana trogen också en mild varmkorv – Änglamark. Såg erbjudandet på hyllkanten om 2 för 29 pix…Glad i hågen äntrade jag kassan.

    Urförb-nnade lämnade jag än en gång Konsum Kista. Extrapriset på varmkorv gällde inte Änglamark! Trots skylten vid hyllan.

    Jag köpte ingen korv alls. Det blev i ICA istället. Där man åtminstone inte luras att tro att de prioriterar ekologiskt.

    Antingen måste även det ekologiska inräknas eller så måste för f-n personalen lära sig att skylta rätt!

    Mer ekologiskt till folket och fler bra butiker där människor utan bil bor.

    • Louise Konsumentkoll 14 januari 2010, 11:14

      Lotta: Håller verkligen med om att det är ett elände när det skyltas fel i butik. Det finns mycket att göra där. Men någon gång får man nog ändå acceptera att människor gör fel. Det är himla massa skyltar att hålla reda på i en butik, för att inte tala om priser och x-trapriser, multipriser och jämförpriser, skyltar som ska upp och ner i en rasande takt. Direkt slarv, som det verkar vara i detta fall ska man förstås inte tolerera.

  • Pernilla 04 januari 2010, 21:30

    Det är ju tvärtom, som Lotta Brinck beskriver, att det alltid är undantag på ekologiskt och rättvisemärkt. Titta på kaffe tex, en lockvara som det alltid är erbjudanden på. Men en endast gång på två år har jag sett nån slags multipris på rekologiskt kaffe på vår Coop Forum, och då handlar jag ändå varje vecka där. En enda gång!

  • Michael Olausson 09 januari 2010, 8:46

    Som Marianne skrev, så var det på väg åt rätt håll i senaste veckobladet.

    SJU produkter var ekologiska. Jordärtskocka, fetaost, glass, tvättmedel, Parmesanost
    samt slutligen Smakis apelsin/äpple- och chokladdryck.

    Inte illa. En bra start på året. Bättre kan det definitivt bli,
    eftersom det fanns 28 produkter som inte var ekologiska.

    Veckans 7 ekologiska produkter utgör i alla fall 20% av bladets produkter.

    Heja, heja!

  • Olle Benner 13 januari 2010, 11:21

    Ska COOP få knäcka Leksandsbröd?

    Sedan en knapp månad står Leksandsbröds hyllor tomma på COOP Forum i Burlöv där vi brukar handla. När jag frågar personalen säger dom urskuldande att det inte är deras fel. Varan är X-markerad av höjdarna i Stockholm, så vi kan inte beställa den.
    I en liten notis i Dagens Industri hittar jag förklaringen. COOPs inköpare kräver att Leksandsbröd sänker sina priser med 13 % – och bojkottar företaget när de inte accepterar detta.
    Vore COOP ett privat företag så är det inget att säga om detta. Ägarna får ta konsekvenserna av sina beslut. Men COOP är ett medlemsägt företag.
    Jag frågar mig alltså: har inköparna på COOP fått medlemmarnas mandat att bojkotta Leksandsbröd? Jag har visserligen aldrig varit på någon föreningsstämma, men skulle inte tro det.
    Nu kan inköparna påstå att de gör oss konsumenter en tjänst genom att pressa priserna på Leksandsbröds produkter.
    Å andra sidan har jag alltid betalt vad Leksandsbröd kostar utan att knota eftersom jag gillar smaken. Och jag uppfattar priset som det normala i branschen och långt under vad COOP tar betalt för andra mer exotiska sorter som Pyramidbröd, som fortfarande finns kvar i hyllorna. Dessutom är Leksandsbröd ett företag som är oerhört aktivt i sitt miljöarbete.
    Detta är inte ett bråk mellan två företag. Det är en demokratifråga. Ska inköpare i en medlemsägd organisation godtyckligt få försöka knäcka leverantörer utan att ha fått fullmakt av medlemmarna?
    Jag ser detta som ett tecken på att COOP är en toppstyrd organisation som struntar i medlemmarnas smak och åsikter. Något som vi medlemmar med kraft måste bekämpa.
    Jag kommer för första gången gå med på Konsumentföreningen Solidars medlemsstämma i vår.

    Friskrivningsklausul: Jag har inga som helst anknytningar till Leksandsbröd, vare sig som ägare, anställd, leverantör eller konkurrent. Jag är bara en uppretad COOP-medlem.

    PS.
    ”Leksandsbröd valdes den 1 september till Årets Leverantör vid Dagligvarugalan på Grand Hotel i Stockholm. I juryns motivering heter det bl a att Leksandsbröd är ett familjeföretag som investerar för framtiden och profilerar sig med sitt miljöarbete och med sin stora förankring i bygden.”
    (citerat från Sveriges Radio P4 Dalarna 2009-09-02).

  • Hjärtrud 17 januari 2010, 12:48

    Hej,

    Jag önskar att jag hade sett något om miljö, moral, kundsäkderhet och etik i denna jobbannons:

    Klippt från Monster.se:

    Inköpare Nonfood

    Huvudsakliga ansvarsområden

    • Genomföra förhandlingar på uppdrag av kategorichefen.
    • Bidra till att kategorins lönsamhet ökar genom aktivt sortimentsutvecklingsarbete, i enlighet med givna riktlinjer och efter marknadens utveckling.
    • Granska och förhandla nationella leverantörsprisjusteringar samt understödja Coop Trading vid nordiska leverantörsprisjusteringar.
    • Säkerställa verkställande av sortimentsbeslut löpande i affärssystemen enligt Cikabs sortimentsmodell och internt beslutad tidplan.
    • Värdera nyhetspresentationer och sortimentsförändringar samt söka leverantörs- och marknadsinformation.
    • Stödja och vara delaktig i varustyrningens arbete med leveranssäkerhet och servicegrader
    • Säkerställa överlämning och löpande samarbeta med spaceavdelningen enligt gällande arbetssätt.
    • Aktivt delta i upprättande av EVM-planer, genomförande av EVM-projekt, operativt följa upp vår Coops EVM som leverantör nationellt.
    • Ansvara för produkt- och leveranssäkerhet
    • Förhandla och genomföra kampanjer enligt givna riktlinjer

    Jobbkrav:
    Vi söker till våra avdelningar Fritid & Bil, Media & Kontor samt Textil 3 inköpare.

    Utbildning
    • Akademisk utbildning eller motsvarande

    Erfarenhet/särskild kompetens
    • God förhandlingskompetens
    • Kunskap om och erfarenhet från produktområdet eller näraliggande produktområden
    • God datorvana och kunskap av Office-paketet och analysverktyg
    • Erfarenhet av arbete med produktkalkylering
    • Flerårig erfarenhet av inköps- och leverantörskontakter såväl i nationellt som internationellt
    • God analytisk förmåga med erfarenhet av bransch och leverantörsanalyser
    • Engelska i tal och skrift

    Personliga egenskaper
    • Mycket god samarbetsförmåga
    • Affärssinne & Resultatorienterad
    Planerings och strukturförmåga
    Förmågan att fungera effektivt under press och stress
    • Stark egen drivkraft
    • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
    • Initiativrik och lösningsorienterad
    • Förändringsbenägen och öppen för nya impulser och idéer
    • Motiverad och engagerad

    • Louise Konsumentkoll 17 januari 2010, 13:18

      Hjärtrud: Intressant synpunkt. Jag skickar den vidare till Coop.