KO-anmälan: Vad är ”naturligt”? Knappast Celsius energidryck …

av Louise Konsumentkoll den 02 oktober 2014

Celsius 2”Celsius – ett naturligt val för en aktiv livsstil”. Så marknadsförs Celsius energidryck.

”Naturligt” tänker jag. Vad är naturligt med Celsius energidryck?

Vitaminerna och taurinen har väl tillverkats i något laboratorium och knappast kommit i kontakt med något naturligt överhuvud taget, sötningsmedlet sukralos likaså, koffeinet och guaranan kan ju i och för sig komma från naturliga källor liksom de naturliga aromerna. Det gröna teet och ingefäran förekommer troligen i så små halter att drycken inte ” är fylld med antioxidanter”, fast det är väl de tillsatta vitaminerna de tänker på.

Det är en stor diskussion på gång i USA om vad som får marknadsföras som naturligt,  ”natural”. Den bör vi ha i Sverige också.

Härmed ber jag Konsumentverket pröva om marknadsföring av Celsius är förenlig med de regler och branschetiska ställningstaganden som finns. Väl medveten om att ”ett naturligt val” också kan uppfattas som att själva valet kan vara ”naturligt för den som vill ha en aktiv livssstil”. Men det är inte det första intrycket man får när man ser reklamen.

På senaste mötet med Konsumentverkets insynsråd där jag är ledamot bad jag också KO att granska marknadsföring genom så kallade ”ambassadörer” som bloggar eller lägger upp bilder på sig själva och produkten i fråga på Instagram. Är det att räkna som marknadsföring eller ej? I fråga om Celsius finns till exempel mängder av bilder på burkarna, många i samband med att någon tränar. Säkert en knepig gränsdragning. Och troligen någon tävling som ligger bakom.

Dessutom undrar jag om till exempel Gymgrossistens reklam för Celsius följer EUs regler för tillåtna hälsopåståenden i marknadsföringen. EUs regelverk är i och för sig helt knäppt, vitaminers funktion i kroppen får lyftas fram i reklamen och får det att låta som om man inte klarar sig utan de vitaminberikade produkterna utan att få allvarliga bristsymptom. Men mer om detta någon annan gång.

Här är Gymgrossistens marknadsföring av Celsius

”Celsius är originalet bland drycker som förbränner kalorier. Den kan drickas när som helst under dagen, är ett gott och nyttigt alternativ samt att den ger dig en uppfriskande energi!        

Celsius är originalet bland drycker som förbränner kalorier. Drycken har fem vetenskapliga studier bakom sig som bevisar att den förbränner kalorier och att den ger en varaktig energistimulans. Genom att höja ämnesomsättningen med 12% under en period på 3-4 timmar, förbränner Celsius i genomsnitt 100 kalorier. 

Den varaktiga energistimulansen upplever man väldigt tydligt om man dricker Celsius innan ett träningspass, då drycken även fungerar som en prestationshöjare.  

Under 2008 gjordes en tio veckor lång studie, vars syfte var att mäta effekten av Celsius i samband med träning. Resultatet visade att Celciusgruppen fick 32% bättre uthållighet, 50 % mer muskelmassa, 62% bättre kondition än placebogruppen. Celsiusgruppen förbrände dessutom 93% mer fett jämfört med placebogruppen. 

Celsius är en dryck som kan drickas när som helst på dagen, när du vill förbränna extra kalorier, vill dricka ett gott och nyttigt alternativ eller få en energikick. Den fungerar bäst i kombination med en hälsosam diet och regelbunden träning. Celsius är dessutom ett mycket nyttigare alternativ till andra drycker som finns ute på marknaden då den bara innehåller naturliga ingredienser. Drycken är dessutom fri från konstgjorda smakämnen och konserveringsmedel.  

Celsius innehåller varken socker, fruktos eller kolhydrater då Sukralos används som sötningsmedel (insulinkurvan förblir intakt). Det tog flera år att forska fram den blandning, Metaplus™, som finns i Celsius då målet var att kunna höja metabolismen på bästa sätt med naturliga ingredienser.

Fördelar med Celsius:

  • Bränner i genomsnitt 100 kalorier.
  • Höjer ämnesomsättning med 12%.
  • Helt fri från socker, fruktos, kolhydrater och konstgjord färg.

Celsius finns i 6 goda och friska smaker. Fem är kolsyrade och två är helt utan kolsyra.

Kolsyrade:

  • Cola
  • Citron-Lime
  • Apelsin
  • Vilda bär

 Utan kolsyra

  • Persika Mango
  • Jordgubb Kiwi

Alla B-vitaminer i drycken hjälper kroppens ämnesomsättning och energiproduktion. Vitaminerna hjälper dessutom till att förhindra upplevelsen av en krasch i din energi när koffeinet går ur kroppen efter 3-4 timmar.

C-vitamin hjälper kroppen att bygga upp immunförsvaret. Koffeinet, Guaranan och Taurinet verkar uppiggande och prestationshöjande och höjer metabolismen med sin termogeniska effekt i kroppen. Det gröna teét har bra effekt på ämnesomsättningen och goda egenskaper för hälsan eftersom det är en antioxidant som är effektiv mot hjärt och kärlsjukdomar. Ingefäran är bra för matsmältningen och innehåller antioxidanter.

Dosering: Rekommendation per dag: max 3 stycken.”

Tacksam om KO prövar ovanstående!

 

 

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Åsa oktober 3, 2014 kl. 7:31

Har själv förvånats över denna dryck är så poppis. Tros det på denna reklam bör den granskas.

Svara

Carina oktober 3, 2014 kl. 12:09

Håller verkligen med om att vi bör föra en diskussion om vad som är naturligt eller inte, men med tillägget att diskussionen även innefattar hudvårdsprodukter!

Svara

Louise Konsumentkoll oktober 3, 2014 kl. 12:49

Carina: Javisst borde vi ta i frågan om ”naturliga” kosmetik och hårvårdsprodukter. Det var ett bra tag sedan vi släppte vår rapport ”Naturligt- värderingar eller vetande. Men tyvärr tror jag inte vi hinner nu, mer än kanske något nedslag. Har du något tips på någon marknadsföring eller förpackningstext som du tycker går över gränsen?
Här är rapporten http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Pressrum/Rapporter/Naturligt—varderingar-eller-vetande-En-granskning-av-naturkosmetik-20091/

Svara

Carina oktober 4, 2014 kl. 14:02

Ja, er rapport har jag läst och den är bra (!) men nu pratar jag enbart om hudvårdsprodukter och inte hårvårdsprodukter, då sådana oftast inte kan tillverkas av enbart naturliga ämnen. Ja, det finns många märken som jag tycker går över gränsen i sin marknadsföring men vill inte namnge dem här. Dock tycker jag att det värsta är när helt konventionelle hudvårdsprodukter marknadsförs med ordet naturligt. Jag har skrivit en del om innehållet i hudvårdsprodukter som marknadsförs som naturliga eller ekologiska på mina två bloggar. Så du får gärna ta en kik där ifall du är nyfiken 🙂

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: