Köpt reklam? Flora i ny skrud.

av Louise Konsumentkoll den 08 december 2010

Min vän Bengt Ingerstam anser att Charlotte Perelli är köpt av Margarintillverkaren XXX för att hon hyllar Lars Wallins design av byttan med Flora. Och hon  avslutar sin blogg med att hon ska bre sig några goda mackor med margarinet. Organisationen Konsumenter i samverkan har anmält Charlotte och hennes svägerska Pernilla Wahlgren till Konsumentombudsmannen.

Rätt elle fel att anmäla? En stor diskussion har brutit i bloggosfären och på Aftonbladet enligt Bengt.

Jag lägger mig inte i frågan som sådan, och jag tror inte som Bengt, att margarin är farligt. Däremot tycker jag att det är intressant att KO prövar var gränsen går mellan reklam, marknadsföring och enskilt tyckande av bloggare. 

Fast jag håller med Charlotte Perelli om att byttan är snygg. Anledningen att jag överhuvud taget känner till Floras nya bytta är att det stod en kille och delade ut massor av askar  på Centralstationen häromdagen, när jag var på väg till Götet med tåg. Ett led i marknadsföringen av det nygamla varumärket förstås.  Jag tog en ask och gav den till Mamma och Pappa när jag hälsade på. De tyckte också att byttan var snygg.

Här kan ni se vilken storsatsning Unilever gör för att nylansera margarinet. http://www.flora.nu/ Undra hur det kommer att gå med försäljningen? Margarinförsäljningen har gått ner rejält det senaste året efter allt fokus på ”naturligt” och ”äkta”, d v s  till förmån för smör.

Och nej Bengt, jag är inte köpt av företaget, men tycker att det är intressant att följa nya grepp i marknadsföringen. För övrigt köper jag aldrig margarin. Tycker inte det är gott. Men farligt… nej, det tror jag ej.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: