Kul med Coops ökade ekoförsäljning- trägen vinner!

av Louise Konsumentkoll den 03 september 2014

eko_kiwiPriset spelar roll för intresset för ekoprodukter. Inte tu tal om saken. Coop, som har sänkt priset rejält på ekologiska livsmedel det senaste åren skördar stora försäljningsframgångar. Kul!

Coop, eller snarare Gröna Konsum, har varit stor föregångare när det gäller att driva utvecklingen och marknaden för ekologiska livsmedel, eller ”alternativa livsmedel” som de kallades förr.

Redan på 80-talet skapades varumärket ”Lanthandel” av Konsumentföreningen Stockholm, som sedermera blev ”Änglamark”.  Konsumentkooperationen var med om att starta KRAV och  gjorde starka avtal med bönder för att få dem att våga  skippa bekämpningsmedel och handelsgödsel, med mera.

Trots alla ansträngningar stod Coops försäljning av ekolivsmedel och stampade runt cirka 4 procent i många år. Men nu händer det saker, försäljningen rusar. Inte bara på Coop, alla kedjor ökar försäljningen, men Coop mest och bäst! Heja! Trägen vinner. Senaste kvartalet visar att 7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning är ekologisk, vilket är en ökning med hela 43 procent i jämförelse med samma period förra året.

Lägre pris har gjort sitt till för att öka försäljningen men också diskussionen om tillsatser och rester av bekämpningsmedel i maten.

”Gifter i maten – är maten giftig?” är rubriken på en temakväll vi planerar och som troligen går av stapeln i november. Där ska vi försöka reda ut frågan, eller åtminstone ge en uppdatering av kunskapsläget.

Välkommen! Mer information kommer.

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Humlan september 3, 2014 kl. 11:10

Det är bra att eko ökar men synd att det nästan alltid är fokus på typ ”gifter i maten” och så sällan på gifter i matjorden som dödar mikrodjuren som ska bryta ner djurgödseln till näringsämnen som växtens rottrådar kan ta upp.
Gifter i marken = död jord.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: