Mat, piller och pulver på menyn – INBJUDAN

av Louise Konsumentkoll den 06 februari 2015

Bild1Vi köper kosttillskott för drygt fem miljarder kronor per år. En ökning med cirka 20 procent de senaste fem åren. Kategorin ”sportnutrition” har ökat mest, med hela 55 procent.

För nära en miljard kronor om året köper vi produkter som ska förbättra vår uthållighet, öka muskeltillväxten och muskelmassan eller påskynda återhämtning efter träningen. Det är piller, pulver, bars, ready‐to‐drink (RTD) eller  gel. I kategorin ingår inte vanliga sportdrycker eller energidrycker (t.ex. Red Bull) då hade det handlat om massa mer pengar. Och det är bara de proteinprodukter som innehåller mer än 20 gram protein per portion som räknats in i statistiken. Till detta kommer förstås också vanlig mat, som proteinberikade mejeriprodukter och annat stiger som en raket på försäljningshimlen.

Intressant utveckling tycker vi och låter föreningens årliga vårseminarium handla om trender och vetenskap när det gäller mat, näring och kosttillskott, bland annat så kallad sportnutrition.

Är du medlem? Välkommen 16 mars till vackra Aula Magna vid Universitetet. Och anmäl dig snabbt. Det är nästan fullbokat. 1200 platser har gått åt på ett kick!

Seminariet är kostnadsfritt för medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm.

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: