Mer än nöjd med Coop Medmera Mer

av Louise Konsumentkoll den 17 april 2016

Press_CoopMedMera_Mer_face_pearl_Montage2Måste bara förmedla att jag är mer än nöjd med mitt Coop MedmeraMer kort. Jag handlar allt med kortet och får poäng på allt. Flest poäng får jag när jag handlar på Coop. Och nej, jag är inte bra på att ta ut poängvaror eller rabattcheckar om 5 eller 10 procent på köp. Säkert jättebra men antingen gitter jag inte eller så glömmer jag.  Så antal poäng har ackumulerats under åren till några hundra tusen.

Nu har jag sett ljuset. Jag har växlat in Coop-poäng mot SAS Eurobonus. Ingen superbra växlingskurs direkt, men det gick hur lätt och snabbt som helst. Så nu kommer vi väldigt billigt till London tur och retur i maj när vi ska hälsa på barn. Så bra! Det här ska bli min melodi framöver.

{ 5 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Magnus Myrberg april 18, 2016 kl. 12:32

Hej!

Vill börja med att säga att jag uppskattar din blogg 🙂

I detta inlägg bjuder du dock Coop på gratis men problematisk marknadsföring, och därför tänkte jag bjuda på lite motstånd… Visst kan det verka smidigt att växla sina inköp till SAS Eurobonus, men hur hållbart är det egentligen?! Coop satsar hårt på att framstå som ett ”grönt” varumärke. Samarbetet med SAS talar ett motsatt språk. Här gäller det att vi konsumenter förmår Coop att förstå att det är något annat vi vill se än billiga men koldioxidödslande resor!

Vänligen

Magnus Myrberg

Svara

Louise Konsumentkoll april 18, 2016 kl. 12:51

Magnus: Glad att du gillar bloggen!
Ja visst, jag kan hålla med dig och den kritik du framför har många haft mot systemet med Coop och Eurobonuspoängen. Till exempel varför Coop inte kan byta poäng med SJ i stället. Men SJ har inte nappat på den tråden så tyvärr faller det förslaget om jag förstår rätt.
Visst skulle vi kunna åka båt till England i stället för att flyga, men det är bökigt och barnen vill vi träffa. Därför blev det SAS-poäng. Man måste handla väldigt mycket, som jag, för att komma upp i Eurobonuspoäng så det motsvarar en resa, så så särdeles ofta kan man inte flyga med sina Coop-poäng, om det nu är ett försvar :-)!

Svara

Magnus Myrberg april 22, 2016 kl. 6:47

Ja, det hade varit bättre om Coop fått till ett samarbete med SJ istället. Men det behövs två för att dansa tango. Coop kanske kan prova att bjuda upp igen!?

Jag menade inte att moralisera över dina privata val. Vår konsumtion av flygresor – privat och professionellt – är dock ett stort problem ur koldioxidsynpunkt. Denna livsstilsförändring är dock ett stålbad att gå igenom för många. Jag tror inte att vägen går genom totalt flygförbud. Ibland behöver vi resa långt och ska kunna göra det utan dåligt samvete. Det jag vill komma åt är den norm om slentrianmässigt flygresande som Coop faktiskt är med och underblåser genom samarbetet med SAS Eurobonus. Om vi konsumenter ska ställa om behöver en viktig aktör som Coop hjälpa till och visa vägen. Till exempel genom de strategiska samarbeten som ingås och som resulterar i erbjudanden till kunderna.

Svara

Louise Konsumentkoll april 22, 2016 kl. 13:10

Magnus: Tror loppet med SJ är kört. Men det finns ju fler tågföretag i dag, t ex det som kör sträckan Stockholm -Göteborg, MTR Express. Ska tipsa Coop.

Svara

Erik oktober 23, 2016 kl. 11:51

Hej!
Jag uppskattar din blogg.
Jag är mer än nöjd med mitt Coop MedmeraMer kort men jag har växlat in Coop-poäng
i Coops poängshoppen som ett ”grönt” varumärke. Jag skriver också om ekonomi på min blogg. Titta gärna in. http://www.tradevenue.se/Ekonomiblogg

mvh.
/Erik.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: