Michelle Obama: Drink Up!

av Louise Konsumentkoll den 06 augusti 2014

White houseDrink Up! säger Michelle Obama och applåderar kampanjen som uppmanar barn och familjer att dricka  vatten, mer och oftare. I stället för att dricka läsk och annat onyttigt antar jag. Fast det framgår inte alldeles klart i detta pressmeddelande.

Bakom kampanjen står främst en mängd företag som säljer buteljerat vatten men också sådana som säljer filter till kranvatten för hemmabruk samt vattenautomater för skolor och arbetsplatser.

”Drink Up” ingår i Partnership for a Healthier America” (PAH)  Kampanjen är säkert lovvärd mot bakgrund av den enorma fetmaepidemin som går som en farsot genom landet och där Michelle Obama redan dragit ett stort lass för att få barn att äta mer hälsosamt.

Michelle är glad över att försäljningen av flaskvatten redan har ökat med tre procent bland dem som har uppmärksammat kampanjen.

Själv hade jag tyckte det vore klädsamt om the First Lady också hade tryckt på att kranvatten är ett utmärkt alternativ till köpevatten. Men det kanske hade varit politiskt helt inkorrekt.

Hur som helst. Försäljningen av läsk sjunker i USA liksom här och bra är det. Energidryckerna exploderar dock.

 

 

 

 

 

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Jonas augusti 22, 2014 kl. 11:59

Är ju dock lite skillnad på kranvatten och kranvatten. När jag var i Florida så var vattnet så klorerat att det luktade simbassäng när man duschade. Det vattnet skulle jag inte dricka frivilligt. Nu skiljer det sig garanterat var i USA du är då vattnet säkert är bättre i dom norra delarna av landet men det är lätt att bara säga att man skall dricka kranvatten i ställetoch glömma bort att alla inte har kranvatten av svensk kvalité.

Svara

Louise Konsumentkoll augusti 22, 2014 kl. 12:14

Jonas: Håller med dig, tänkte att jag skulle lägga till det i inlägget.Hörde dock av en som just varit i USA att vattnet är mycket nu än tidigare på många ställen, liksom det har förbättrats enormt i många länder i Europa de senaste åren.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: