NOA Relaxation- jag anmäler reklamen

av Louise Konsumentkoll den 08 mars 2016

Noa foto”Våra produkter är koffeinfria och effekten infinner sig sig efter 30 minuter och vara i upptill sex timmar”. Så står det på drycken NOA Relaxations sajt. En dryck i en ursnygg flaska som på ganska kort tid har dykt upp i Pressbyråer, butiker och på andra ställen. Innehåller grönt te extrakt och extrakt från citronmeliss, sötad med stevia.

Företaget hänvisar till forskning. Grönt te stimulerar koncentrationsförmågan. Man slappnar av men känner sig ändå alert. Grönt te extraktet stimulerar  hjärnan med samma frekvens som under yoga och meditation. Citronmelissen lugnar och ökar den kognitiva förmågan. Tillverkarna lovar alltså att man känner denna effekt efter 30 minuter , blir”relaxed” och att effekten håller i sig i upptill sex timmar. Fantastiskt.

Har studier gjorts på dryckens effekt? Nej, inga studier på själva drycken. Det har jag tagit reda på. Håller sig reklamen för NOA Relaxation till reglerna för hälso- och näringspåståenden? Tror inte det. Men jag kan ha fel. Jag ber Livsmedelsverket och Konsumentverket pröva marknadsföringen.

Varför bry sig undrar någon. Jag är helt enkelt intresserad. Och för att det finns regler och lagstiftning som många företag håller sig till. Sedan finns det företag som inte gör det. Konkurrensen blir inte jämbördig mellan företagen. Dessutom finns det säkert en del människor som tror på drycken, för vem vill inte bli skönt avslappnad i sex timmar, men ändå pigg och alert. Och då ska det som sägs vara sant.

 

 

 

 

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: