Norge minskar matsvinnet- vad händer här?

av Louise Konsumentkoll den 21 november 2016

matsvinn_norge

Norge är så mycket bättre än vi på att på ett helhjärtat och konstruktivt sätt arbeta med att minska matsvinnet. 2010 – 2015 har matsvinnet minskat med 12 procent per invånare. Mindre än de 25 procent som var målet, men ändå.

Norrmännen är glada och stolta.  Jordbruk, industri, livsmedelskedjor och konsumenter är engagerade. Regeringen anslår pengar till forskning, uppföljning och kampanjer och får med sig alla aktörer. Gemensamma mål och åtaganden stakas ut. Bland annat görs branschkartläggningar om hur svinnet utvecklar sig under tid på varugrupper och detaljnivå. Norgesgruppen, den största livsmedelskedjan, har hållit i taktpinnen redan från början och fått med sig fler. Bra jobbat!

Vad händer här? I jämförelse –  ingenting. Ledarskap saknas. Det får vi ändra på.

Här är info om vad som sker inom forskning kring matsvinn i Norge.

 

 

{ 5 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Konsument december 19, 2016 kl. 7:14

Såg dig i ett inslag på Svt Nyheter idag, apropå matsvinn. (månd 19/12-16)
Detta är mitt matsvinn de senaste veckorna!

Största skurken är butikerna själva, inte konsumenterna. De senaste veckorna har jag gått tillbaka med ett antal varor samt ringt/skrivt till ”Konsumentkontakt”.
– en eko gurka som inte gick att äta, stenhård, sur, pris 28 kr (kilopris 49 kr/kg) ICA KVANTUM
– en förpackning matbröd med hårstrå i, COOP
– två avokado, ruttna nästa morgon, COOP
– en förpackning eko bananer, ruttna nästa morgon, COOP
– en förpackning delikatesspotatis där en tredjedel knappt gick att skala och som sprack vid kokning, COOP
– färdigsköljd rucolla/spenat och liknande luktar ofta unket när man öppnar påsen, i varje fall är den oftast vissen på kort tid, COOP
– köpte 4 clementiner som inte gick att äta, tunt tunt skal, torra, luktade parfym, COOP
– saffransbullar, 5 kr, helt värdelösa utan saffranssmak

Nyårslöfte till mig själv är att jag ska börja anteckna och spara kvitton på dåliga livsmedel/matsvinn under år 2017. Ska återkomma här på bloggen under året. Mat som jag själv tillagar åker sällan eller aldrig i soppåsen.

Det är inte första gången jag slänger t ex avokado, det är vanligt att just avokado är brun och trådig när man delar på den.

Min erfarenhet är att det blir sämre och sämre kvalitet på livsmedel i butikerna. Därför hamnar en del i min egen soppåse och del får butiken tillbaka och jag får pengarna tillbaka.

Svara

Louise Konsumentkoll december 19, 2016 kl. 11:37

Hej Konsument,

Tack för din kommentar. Det ligger säkert något i vad du säger. Butikerna hanterar stora mängder frukt och grönt och hinner inte alltid sortera ut sådant som blivit dåligt. Ser fram emot din granskning över mat du köper 2017. Låter mycket intressant.

Vad det gäller till exempel avokado så är den väldigt känslig för kyla. Är den brun och trådig har den förvarats för kallt. Lägg den i rumstemperatur och inte i kylen. Den kan förstås ha utsatts för kyla på vägen till butiken.

Även bananer gillar inte att ligga kallt så de vill heller inte vara i kylen. Bananer är väldigt känsliga för etengas som är ett ämne som frukt och grönt avsöndrar olika mycket. Äpplen utsöndrar mycket eten och gör att bananer mognar snabbare om de förvaras tillsammans.

Att färdigsköljd sallad luktar unket är kanske för att man sprutar in en gasblandning i påsen för att salladen ska hålla längre. Att den sköljs gör också att den blir lite mer skör och blir fortare dålig. Köp hellre sallad som inte är sköljd och gör det hemma när du ska äta den istället.

Svara

Konsument december 21, 2016 kl. 17:36

Något positivt måste ju tilläggas:
Jag fick tillbaka pengarna för gurkan, till och med dubbelt upp, 56 kr.
Förpackningen med matbröd gav mig 3 st 25 kr rabattcheckar
Avokadon och bananerna var heller inga problem att få pengarna tillbaka för
Potatisen återstår att klaga på, det går kanske bra det också
Rucola/spenat har jag inte köpt på länge. Avstår.
Clementinerna hade jag ju redan slängt
Snabbakade saffransbullar blir det inte mer
Det lönar sig att vara en kritisk konsument, men det tar lite tid. Tack till både ICA Kvantum och Coop.

God Helg till er alla, klaga på dåliga varor! Det tjänar vi alla på. Låt butiken stå för matsvinnet. 😉

Svara

Konsument december 19, 2016 kl. 17:20

Tack för svar. Jag förvarade produkterna i kökstemperatur mindre än ett dygn. Svinnet finns mer hos butiken än hos mig personligen.

Jag fortsätter med kokosgrädde. Dumt nog så köpte jag en tetra kokosgrädde häromdagen. När jag kom hem och granskade innehållsförteckningen så såg jag att det stod ”kokosextrakt”. Det gjorde mig tveksam. Jag skrev till leverantören och fick följande svar:

”Tack för din fråga.
Vi tillverkning av kokosgrädde finfördelas kokosnötens kött så att det blir grädd-liknande och sedan pressas vätskan ut. Kokosextrakt är alltså den vätska som pressats ut från kokosnötsköttet. För att få önskad konsistens och fetthalt tillsätts sedan vatten och ibland även tillsatser för att stabilisera blandningen (så den inte skär sig eller separerar).”

Den här produkten ska jag gå tillbaka med!

Vad säger du – det är alltså vätskan ur grädden som benämns kokosgrädde? Ingen bra produkt tycker jag. Dumt köp av mig.

Svara

Konsument december 20, 2016 kl. 9:37

För en vecka sedan så köpte jag en kruka färsk timjan. Det var mer stjälkar än blad såg jag när jag tog av plasten. Jag förvarade den i köksfönstret och vattnade underifrån. Nu, en vecka senare är den vissen trots ljus och vattning. Priset var 24:95. Ganska bortkastade hushållspengar. Nu hamnar den i soppåsen som svinn.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: