≡ Menu

Direktreklam till barn – igen!

En av Scouttidningens inlagorDet är förbjudet att adressera reklam direkt till barn under 16 år. Man kan tycka vad man vill om det, men sådana är reglerna. Vissa företag kringgår lagen genom att skriva förälderns namn på reklamförsändelsen men själva kuvertet är så jätteroligt och spännande att varje barn slänger sig över det så fort de dimper ner i brevlådan. Efter anmälan av oss är inte heller det tillåtet.

Men nöden är uppfinningens moder. Vad göra? Jo, företagen börjar i stället blada in reklambroschyrer i tidningar som barn prenumererar på. Ur Scouttidningen ramlade häromdagen reklamblad för prenumeration på Monsterbilder och Bamse. Tillåtet? Knappast. Vi undrar hur Scouttidningen kan låna sig till sånt.

Vad tycker du –  är det OK med reklamblad som riktar sig till barn i tidningar eller ej?

Comments on this entry are closed.

  • Nils 13 mars 2009, 23:59

    Visst kristider just nu men för guds skulle varför ska man ta till riktigt fula metoder?

  • Johan Strid 23 april 2009, 18:10

    Kommentar från ansvarig utgivare för tidningen Scoutern

    Tidningsbilagor är inte direktreklam, utan ses av DM-nämnden som en del av tidningen, de betraktas helt enkelt som annonser. Så det här fallet handlar alltså inte om direktreklam. Däremot är det naturligtvis alltid viktigt att diskutera frågan om reklam för barn.

    När tidningen Scouten togs fram så diskuterades just detta om huruvida annonser skulle finnas i tidningen eller inte. Vi beslutade att vi skulle ha annonser i tidningen då dessa inkomster leder till att man kan producera en bättre tidning och hålla nere prenumerationskostnaderna för medlemmar och scoutförbund. I samband med detta togs också en annonspolicy fram som tar särskild hänsyn till att tidningen riktar sig till barn.

    Frågan om annonser i en tidning som riktar sig till barn är komplicerad och inget vi tar lätt på. Men samtidigt är det också så att de pengar som vi får in från annonser ger oss möjlighet att göra mer och bättre redaktionellt innehåll, bland annat konsumentreportage. Genom att göra konsumenttest och reportage i tidningen försöker vi lära våra läsare att bli medvetna konsumenter.

Nästa inlägg: