Oatly vill snacka skit

av Louise Konsumentkoll den 06 augusti 2016


GooglaOatly som gör havremjölk- eller havredryck snarare, mjölk får den inte kallas- går in som storsponsor till Alex och Sigges välbesökta podd
. Oatly får inte annonsera och samtidigt snacka skit om kor och mjölk, men Alex och Sigge får, därför samarbetet.

Kor spyr ut växthusgaser menar Oatly, därför ska man dricka deras havremjölk. Och det är klart. 90 procent vatten och tio procent havregryn som Oatly består av ger inga större utsläpp. Så är det. Det ger inte heller några större mängder vitaminer och mineraler så de tillsätts. Gott nog.

Vill dock dra en lans för kor. Åkte från Värnamo mot Avesta och upp mot Stockholm i somras. Skog, skog, skog och så plötsligt öppnar sig landskapet lite och där ligger en gård med kor, vall och beteshagar, och så skog, skog, skog igen och se där, en gård med kor.  Så vackert och så nödvändigt för blommor och bin, flora och fauna och markernas bördighet. Vill påstå att varenda svensk ko behövs, helst i skogslandskapen.

Så vill man bidra till att hejda klimatutsläppen ät mer vegetariskt generellt och dra ner på köttet, men det kött man äter och de mejeriprodukter man får i sig ska vara svenska.

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Linnea augusti 6, 2016 kl. 9:25

Tack från en mjölkbonde

Svara

Magnus Myrberg augusti 8, 2016 kl. 3:51

Bra att du tar upp Oatly, deras produkter och reklam. Företagets svansföring är hög och deras marknadsföring aggressiv. Frågan om mjölkproduktion och hållbar utveckling är emellertid komplex. Oatlys försök att ta billiga poäng på ”mjölklobbyns” bekostnad framstår därför som ytligt. Och om man menar sig sitta med en fantastisk produkt borde ju positiv marknadsföring räcka. Kanske är det så att Oatly inte riktigt tror sig om att kunna ta marknadsandelar på egna meriter…. Inte särskilt förtroendeingivande faktiskt.

Utmärkt att du lyfter perspektiv som öppna landskap och biologisk mångfald i relation till svensk mjölkproduktion. Det gäller att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt i hållbarhetsfrågor. Något Oatly skulle behöva öva sig i 😉

Svara

Kristina augusti 8, 2016 kl. 7:44

Blir mörkrädd när jag läser att Oatly tycker att man ska bli mer upplyst av att googla. Precis som att sanningen finns på internet. Det sprids så mycket idioti på nätet att googling antagligen är det sämsta man kan göra om man vill skaffa sig en sann uppfattning om något. Om man inte rustat sig med en rejäl portion källkritik förstås.

Svara

Gustav Erikson augusti 10, 2016 kl. 15:08

Bra du påpekar detta. Att vi i dagsläget serverar våra barn, äldre och de i vård mat som våra bönder skulle sättas i fängelse för om de framställde är bara horribelt.

Sen måste jag hålla med om att Oatley är jäkligt fula när de inte kan sälja på egna meriter utan måste trycka ner andra produkter. Det är bara barnsligt.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: