Ogillar Celsius energidryck

av Louise Konsumentkoll den 12 maj 2014

CelsiusHar länge funderat över Celsius, en relativt ny energidryck som marknadsförs överallt. Inte minst i Coopbutiker som har skyltat upp burkarna massivt.

I dessa dagar när där folk skyr livsmedelstillsatser som pesten begriper jag mig inte riktigt på produkten. Det handlar om kolsyrat vatten, sötningsmedel, mängder av tillsatser, en del mineraler och vitaminer och massor av koffein. 56 milligram per 100 gram, det vill säga 200 mg per burk. Red Bull innehåller i jämförelse lite koffein. 32 mg per 100 ml, 80 mg per burk eftersom deras burkar är mindre.

Livsmedelsverket varnar för energidrycker som törstsläckare och livsmedelshandeln har satt 15 år som åldersgräns för inköp. Härom dagen rapporterades att en 16- årig pojke druckit Celsius och  fick omhändertas sjukhus för hjärtklappning, yrsel och andra besvär.

Googlar för att få en idé om hur Celsius marknadsförs. Drycken kallas ”träningsdrycken med vetenskapliga studier” på en sajt som säljer kosttillskott och klickar man vidare så påstås att Celsius är bra för fettförbränningen.  Ser också att flera träningsbloggare gör reklam för drycken. Bland andra Charlotte Perrelli (!). Vissa LCHF:are och ”deffare” är också saliga om man googlar runt.

Jag undrar om det överhuvud taget är är lagligt att marknadsföra Celsius som vissa företag gör. Ska ta reda på det. Funderar på att anmäla reklamen till Konsumentombudsmannen, KO, om det inte redan är gjort.

På Celsius facebooksida lanserar man drycken som ” ett naturligt val för en aktiv livsstil”. Man häpnar.

Dietisterna på matvett.se har gått igenom de vetenskapliga studier som Celsius hänvisar till. Det här är deras sammanfattning:

  • Celsius har själv finansierat många av studierna
  • Fem av sex studier är genomförda på University of Oklahoma. Partiskt?
  • Använder sig av få försökspersoner
  • Försökspersonernas livsstil (mat, övrig koffeinkonsumtion, sömn, tobaksvanor, stressnivå osv.) kontrollerades inte
  • Blandar män och kvinnor i olika åldrar i studierna
  • Studierna genomfördes på stillasittande personer i samband med att de började träna
  • Jämförde med irrelevanta drycker (energi- och koffeinfria)
  • Studierna refererar till varandra som ”bevis” till sina påståenden
  • Drar slutsatser om parametrar de inte studera”

Ogillar Celsius knep och tycker Coopbutiker ska hålla sig för goda för att störtexponera drycken.

Det här innehåller Celsius:

Ingredienser: kolsyrat filtrerat vatten,guarana, grönt té-extrakt, koffein,glukoronolakton, ingefärsextrakt, taurin,mineraler (kalciumkarbonat, kromklorid),vitaminer (askorbinsyra, nikotinamid, riboflavin, biotin, kalciumpantotenat, pyridoxinhydroklorid, cyanokobalamin),surhetsreglerande medel (fosforsyra),aromer, färgämne (sockerkulör),sötningsmedel (sukralos).

 

 

 

 

{ 20 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Gustav maj 12, 2014 kl. 20:16

Blir det förklaring till COOP:s annonskampanj i din blogg snart ? Hur som helst klipper jag mitt COOP kort nu och det lär dröja innan jag sätter min fot där igen. Med vänlig hälsning Gustav i Petersberg.

Svara

Louise Konsumentkoll maj 13, 2014 kl. 8:57

Gustav: Nej, det kommer det inte att bli. Om du undrar över eller har synpunkter på annonskampanjen får du vända dig till Coop.

Svara

Gustav maj 13, 2014 kl. 21:38

Har inte Sveriges absolut största Konsumentförening någon koll på hur COOP sköter sin marknadsföring ? Det trodde nog jag .

Svara

Louise Konsumentkoll maj 15, 2014 kl. 6:29

Gustav: Coops marknadsföring är en operativ fråga. Jag har inte fått någon information om annonskampanjen förrän någon dag innan. Vad specifikt är du upprörd över? Förutom teckningen av mannen med spruta och gasmask som jag antar att du reagerar på. Det gör jag med.

Svara

Gustav maj 15, 2014 kl. 16:57

Jag är upprörd över hela kampanjen, det är bara att läsa på Coops hemsida , om tyckande och troende ! Om man dessutom tror sig få upp försäljningen till dessa nivåer man önskar så torde merparten bli importerat. Det kan jag i och för sig förstå eftersom man har högre marginaler på eko . Men säg det då ! Jag tror i alla fall inte att det blir räddningsplankan för Coop som ju förmodligen inte finns kvar om 10-15 år.
Med vänlig hälsning från en lite sliten bonde efter ett intensivt men lyckat vårbruk !

Svara

Gustav maj 15, 2014 kl. 17:23

Jag känner mig dessutom utpekad som ett miljösvin som försöker förgifta mina kunder.
d.s.

Svara

Louise Konsumentkoll maj 15, 2014 kl. 19:34

Gustav: Jag kan förstå att du tar illa vid dig.

Elli maj 14, 2014 kl. 11:00

Ja, oavsett vad man tycker om deras produkt är det riktigt tråkig hur de väljer att marknadsföra den. På deras hemsida kan man hitta många förekommande exempel på pseudovetenskap. Som du redan påpekat är hur de använder forskning som auktoritetstro för att styrka att produkten skulle vara vetenskapligt beprövad. De cirkel-refererar till sina egna studier och använder sig av anekdoter, alltså handplockade exempel med människor som ska berätta sin egen historia hur Celcius har fungerat för dem, istället för att använda sig av ett slumpmässigt urval. De kör också den numer något komiska att ”allt som är naturligt måste vara bra” marknadsföringen. Som sagt, man häpnar. Tycker du gör rätt om du anmäler dem!

Svara

Louise Konsumentkoll maj 14, 2014 kl. 19:52

Elli: Jag ska anmäla sajterna som marknadsför Celsius på ett icke lagligt sätt till KO. Bara jag får tid:-)!

Svara

Allmogesson maj 17, 2014 kl. 11:39

Då kan du ta med COOP:s annonskampanj på samma gång om du har någon ryggrad i dig. Skillnaderna är hårfina när det gäller att vilseleda konsumenter.

Svara

Louise Konsumentkoll maj 18, 2014 kl. 19:55

Allmogesson: Vad specifikt är det du tycker är anmärkningsvärt och vilseledande i annonserna, förutom gubben i gasmask som jag också reagerar emot?Jag har tittat på båda annonserna ordentligt och kan inte se något uppseendeväckande. Eller vänder du dig mot det Coops skriver om ekologiskt på deras sajt? Ge exempel innan du kallar mig för ryggradslös! 🙂
Jag har bland annat anmärkt på att Coop på sin sajt säger att ekologisk produktion har mindre klimatpåverkan. Det tror jag inte är sant, generellt.

Svara

Gustav maj 18, 2014 kl. 20:17

Louise, jag vet att är det någon med ryggrad så är det du, och jag gillar definitivt inte tonen hos dig Allmogesson ! Till saken. Vi konventionella bönder är dock lite känsliga för att pekas ut som något slags förstörare av vår jord och förgiftare av kunderna. Det finns vad jag förstått ingen forskning som pekar på att ekologiskt jordbruk skulle vara bättre en konventionellt. Det är vi som lever i extrem välfärd som skulle kunna gå på den ”religionen”. Du Louise vet lika väl som jag att om vi skulle göra det valet över hela världen så skulle de fattigaste 4-5 miljarderna människorna på jorden svälta ihjäl inom 1 år. Med vänlig hälsning från en bonde som ser de finaste grödorna på flera år utvecklas just nu. 🙂

Svara

Gustav maj 18, 2014 kl. 20:55

För övrigt kan jag meddela att ditt svar till Allmogesson stod som ”Gustav återigen”, osv som ett meddelande i min mejl . När jag gick in i din blogg så var frågan bara riktad till signaturen Allmogesson. Med vänlig hälsning G

Svara

Louise Konsumentkoll maj 18, 2014 kl. 21:12

Jag skrev fel.

Louise Konsumentkoll maj 18, 2014 kl. 21:23

Gustav: Det kan, och måste göras massor med att förbättra odlingssystemen världen över, inte minst USAs ensidiga monokulturer eller många kaffebönders enorma gödselgivor. Därmed inte sagt att ekologiskt enligt EU reglerna skulle vara det som alltid är det bästa för varje given plats vid varje tillfälle.
Kul att vårsådden gått så bra!. Hoppas försommartorkan inte blir svår.

Svara

JW maj 20, 2014 kl. 12:25

Hej, kan du utveckla vad du menar med: ”Jag har bland annat anmärkt på att Coop på sin sajt säger att ekologisk produktion har mindre klimatpåverkan. Det tror jag inte är sant, generellt.”
Jag trodde hela poängen med ekologiska varor var att det var bättre för miljön/klimatet? Varför ska man annars välja dem?! Mkt intressant och förvirrande.

Svara

Louise Konsumentkoll maj 21, 2014 kl. 15:43

JW: Ekoodling har många fördelar som att inga kemiska bekämpningsmedel används, att den biologiska mångfalden gynnas och att djuren oftast har större möjlighet till mer naturliga beteenden. Men eftersom ekoodlingen kräver större arealer och oftast har lägre avkastning per hektar eller mjölkko eller sugga så blir växthusgaserna som genereras i produktionen lika stora eller ibland högre per kilo spannmål eller kilo mjölk eller kilo griskött, ibland kanske lägre. Här finns mycket stora skillnader mellan gårdar, mellan olika inriktningar etc, men jag vill hävda att man inte kan säga att ekoodlingen generellt bidrar till att minska växthuseffekten jämfört med så kallat konventionella system. Speciellt inte i Sverige och många länder inom EU där lantbrukare i huvudsak använder handelsgödsel som använder sig av ny teknik i produktionen som väsentligt har minskat de växthusgaser som tillverkningen av handelsgödsel genererar.

Svara

Gustav maj 21, 2014 kl. 21:57

Mycket bra formulerat Louise.

Svara

Thomas januari 27, 2015 kl. 22:47

Mycket bra inlägg, har också stört mig på reklam om den.

Svara

DE december 7, 2015 kl. 12:52

Celsius är en skitdryck som jag inte skulle röra med tång.sukralos som ingrediens…….
Nästan lika illa som gmo aspartam

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: