Ogillar Celsius energidryck

av Louise Konsumentkoll den 12 maj 2014

CelsiusHar länge funderat över Celsius, en relativt ny energidryck som marknadsförs överallt. Inte minst i Coopbutiker som har skyltat upp burkarna massivt.

I dessa dagar när där folk skyr livsmedelstillsatser som pesten begriper jag mig inte riktigt på produkten. Det handlar om kolsyrat vatten, sötningsmedel, mängder av tillsatser, en del mineraler och vitaminer och massor av koffein. 56 milligram per 100 gram, det vill säga 200 mg per burk. Red Bull innehåller i jämförelse lite koffein. 32 mg per 100 ml, 80 mg per burk eftersom deras burkar är mindre.

Livsmedelsverket varnar för energidrycker som törstsläckare och livsmedelshandeln har satt 15 år som åldersgräns för inköp. Härom dagen rapporterades att en 16- årig pojke druckit Celsius och  fick omhändertas sjukhus för hjärtklappning, yrsel och andra besvär.

Googlar för att få en idé om hur Celsius marknadsförs. Drycken kallas ”träningsdrycken med vetenskapliga studier” på en sajt som säljer kosttillskott och klickar man vidare så påstås att Celsius är bra för fettförbränningen.  Ser också att flera träningsbloggare gör reklam för drycken. Bland andra Charlotte Perrelli (!). Vissa LCHF:are och ”deffare” är också saliga om man googlar runt.

Jag undrar om det överhuvud taget är är lagligt att marknadsföra Celsius som vissa företag gör. Ska ta reda på det. Funderar på att anmäla reklamen till Konsumentombudsmannen, KO, om det inte redan är gjort.

På Celsius facebooksida lanserar man drycken som ” ett naturligt val för en aktiv livsstil”. Man häpnar.

Dietisterna på matvett.se har gått igenom de vetenskapliga studier som Celsius hänvisar till. Det här är deras sammanfattning:

  • Celsius har själv finansierat många av studierna
  • Fem av sex studier är genomförda på University of Oklahoma. Partiskt?
  • Använder sig av få försökspersoner
  • Försökspersonernas livsstil (mat, övrig koffeinkonsumtion, sömn, tobaksvanor, stressnivå osv.) kontrollerades inte
  • Blandar män och kvinnor i olika åldrar i studierna
  • Studierna genomfördes på stillasittande personer i samband med att de började träna
  • Jämförde med irrelevanta drycker (energi- och koffeinfria)
  • Studierna refererar till varandra som ”bevis” till sina påståenden
  • Drar slutsatser om parametrar de inte studera”

Ogillar Celsius knep och tycker Coopbutiker ska hålla sig för goda för att störtexponera drycken.

Det här innehåller Celsius:

Ingredienser: kolsyrat filtrerat vatten,guarana, grönt té-extrakt, koffein,glukoronolakton, ingefärsextrakt, taurin,mineraler (kalciumkarbonat, kromklorid),vitaminer (askorbinsyra, nikotinamid, riboflavin, biotin, kalciumpantotenat, pyridoxinhydroklorid, cyanokobalamin),surhetsreglerande medel (fosforsyra),aromer, färgämne (sockerkulör),sötningsmedel (sukralos).

 

 

 

 

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: