På gång på matfronten i USA

av Louise Konsumentkoll den 19 augusti 2014

Nej, det handlar inte om mattrender i USA. Det kan ni läsa om här i Anna Ottossons blogg.

usas-flaggaHär är ett pyttelitet axplock av hur diskussionen går kring livsmedel i USA just nu.  Samma frågor som i Sverige- eller? Nja, bedöm själva.  Här är några rubriker från gårdagens nyhetsbrev Food Navigator:

  • I USA undviker man fortfarande hellre fet mat än kolhydratrik mat visar en undersökning. 45 procent oroar sig för sin vikt. Det är fortfarande för mycket betoning från myndigheternas sida på att man ska undvika fett i allmänhet i stället för att för att lära folk om nyttan av olika fettkvaliteter tycker en forskare. Känns resonemanget igen?
  • Quorntillverkarna protesterar vilt mot att CSPI, en välrenommerad konsumentorganisation, anser att Quorn borde tas från butikshyllorna eller åtminstone ha varningstext om att quorn är en kraftig allergen. CSPI tycker FDA, USAs livsmedelsverk, är flata. Kommentar: I Sverige har vi väl inte på länge haft någon diskussion om risker med att äta Quorn -eller?
  • FDA har godkänt en livsmedelstillsats med högt innehåll av antioxidanten lykopen. Finns i tomater, speciellt mycket i kokta tomater, typ ketchup. Lykopenet ska ersätta det omdiskuterade färgämnet carminröd som görs av löss. Den röda färgen i Campari kommer ju från löss, men i framtiden kanske det blir tomater i stället- vad vet jag.
  • Diskussionen om GMO är högljudd  i USA liksom här. 2016 ska National Research Council släppa av en oberoende, objektiv sammanfattning om vad USA hittills har lärt om konsekvenserna av sin omfattande odling av  GMO grödor. Man ska titta på om grödorna har hållit vad de har lovat samt granska relevansen av nya  rön och påståenden i debatten.
  • ”All natural” är superhett och används enormt mycket av marknadsförare för att kränga livsmedel. Men Food Navigator berättar att en viss tillnyktring sker. Många stämningar pågår av vilseledande marknadsföring,  för vad är egentligen en ”all natural” produkt. Det är inte lika intressant för industrin längre med ”all natural” när man inte kan göra frivola påståenden i reklamen.

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: