≡ Menu

Protein, protein, protein

20140722_080437Den som vill få en inblick i hur butikshyllorna plötsligt, nåja i alla fall från ena året till det andra, kan fyllas med produkter av nytt slag kan ju studera proteinhypen och vad som har triggat igång den. Det är vårt omåttliga begär att bli smalare, snyggare och mer vältränade som exploateras. Jag lägger faktiskt ingen värdering i detta utan förundras mest över hur skickligt vi kan manipuleras.

Gå in i en pressbyrå och studera hyllorna. Det gjorde jag i morse. Proteindrycker, proteinbars, proteinkex. Proteinet har snart tagit över utrymmet från chokladen och godiset, om man också inkluderar alla påsar med nötter som knör om utrymmet.

Kolla exempelvis ”XL Protein bar – use after training” för 29 kronor biten om 82 gram, kilopris 354 kronor. Man petar ner mjölkprotein från billig vassle, glukossirap, mjölkchoklad ( 19,5 %!), mjölkpulver, 20140722_080831emulgeringsmedel och sötningsmedel med mera i en kaka och får det att låta som rena rama hälsokosten. Blir trött.

Proteinprodukter är väl ändå nyttigare än godis, så varför reta sig? För att det är så förbannat utstuderat!!! Alla vet att godis är totalt onyttigt, men hur många vet att man inte behöver en ”XL Protein bar for building muscle mass and strength” för 350 kronor kilot. Tränar man så nappar man, tränar man inte så nappar man ändå. Verkar det som. Annars skulle ju inte Pressbyråerna svämma över av slikt – eller hur?

Kolla rubrikerna för programmet för den internationella konferensen ”Protein summit 2014”så är det lätt att förstå hur strategier läggs upp för att vaska mest möjliga pengar ur varje tillstymmelse till målgrupp, från gamlingar till barn. Puh.

Kan inte låta bli att saxa ur en artikel i GP 2011 ” Protein nästa hälsovåg”, apropå att trender kommer och går. Vad vi om vad forskningen har i sitt sköte om ett par år…

Ur GPs artikel : ”Mindre protein – ökad livslängd?

I en amerikansk studie från Center for Human Nutrition vid Washington University School of Medicine fick försökspersonerna minska sitt proteinintag betydligt. Redan efter tre veckor minskade deras halt av cirkulerande IGF-1, ett slags insulinberoende tillväxtfaktor, dramatiskt.

Forskarna bakom studien menar att det bevisar att ”proteinintaget är nyckeln till nivån av IGF-1 hos människor, och föreslår att minskat proteinintag kan bli en viktig komponent i anticancer- och antiåldrande-dieter”.

Men det är inte fråga om lågproteinkost, snarare att hålla sig till de rekommendationer som finns.

– Om vår forskning är på rätt väg kanske människor inte behöver räkna kalorier. Att begränsa proteinintaget till 0,7 eller 0,8 gram per kilo kroppsvikt per dag kanske är mer effektivt, menar Luigi Fontana som lett studien, och fortsätter:

– Traditionellt sett har dietister inte varit oroliga för att vi äter för mycket protein men forskningsresultaten visar att de kanske borde vara det.

Källa: Aging cell 2008-7.