≡ Menu

Proteinhypen- intervju med Petra Lundström, idrottsnutritionist

Jag har svårt att släppa proteinet som anfaller från alla håll och kanter. I drycker, kakor, ( vad heter en ”bar” på svenska?) kex och som berikning av olika livsmedel. För att inte tala om de enorma burkarna med vasslepulver man hittar i olika träningssammanhang. Men de har ju funnits ett bra tag. Här är förresten en aktuell artikel i ämnet.

Petra-LundströmProtein är knappast min specialitet så jag frågar en expert, Petra Lundström, idrottsnutritionist vid Riksidrottsförbundet och doktorand vid KI. Tur man har kloka personer att ta till.

Nå Petra, proteinrika livsmedel, allt från kvarg och mjölk med extra protein till proteinbars och proteindrycker finns plötsligt överallt, inte bar på gym utan också i pressbyråer och på livsmedelshyllorna. Varför tror du att det är så?

Petra:

  •  Under de senaste 15 åren har forskningen om proteiner utvecklas och vi har fått kunskap om proteiners betydelse för muskeluppbyggnaden, framför allt i samband med träning. Forskning har även visat att ett högt proteinintag är fördelaktigt vid viktminskning eftersom det förhindrar förlust av muskelmassa. Dessutom ger protein, jämfört med fett och kolhydrater, en bättre mättnadskänsla säger Petra.
  • Kroppsbyggarna som under lång tid har haft ett högt proteinintag, har fått stå modell för hur man ska träna, äta och hur man ska se ut. Allt sammantaget anser jag vara en förklaring till proteinhypen.
  • Alla ska ha mat på bordet och för ett företag är det en av de bästa kombinationer som finns. Medicinska begrepp ihop med ett namngivet universitet och skräcken för fett är oslagbar. ”Forskning vid universitet x visar att; proteiner ökar ämnesomsättningen, minskar fett (det gillar alla) och ökar din muskelmassa”. Vem kan stå emot det oavsett om man vill gå ned i vikt eller bygga muskler. Jämför med; träna mer, drick mindre alkohol, ät mindre sötsaker och sov mer. Det sista är hur tråkigt som helst och i princip helt osäljbart. Men det finns ingen elitidrottare som har  ”ätit proteiner” och tagit guldmedalj. Det ligger hårt arbete bakom där kosten är en del av framgången, inte en enskild faktor som protein.

Lider vi i allmänhet brist på protein?

  • Nej, inte så länge vi äter tillräckligt med mat. I vår del av världen är det svårt att äta för lite protein för det finns överallt. De flesta jag träffar har ett väldigt högt proteinintag utan att egentligen vara medvetna om det. Men det finns exempel där man ska vara uppmärksam. Individer som snabbt vill minska i vikt, de med matallergier samt veganer/vegetarianer.

Hur är det med äldre?

  • Med tiden förändras kroppen och förmågan att bryta ned och omsätta protein försämras som allt annat. Det pågår även mycket forskning om sambandet mellan protein och sarkopeni (muskelförtvining som drabbar de flesta gamla människor). Äldre kan ha ett högre behov av protein än vad man tidigare har trott.

Vem och i så fall när behövs mer protein i form av dryck eller bars?

  • Äldre och sjuka och i vissa fall idrottare som tränar hårt flera gånger om dagen. Under tävling eller andra speciella situationer kan det vara svårt att dels hitta mat och dels få i sig den mängd som behövs. Då är bars och proteinrika drycker ett utmärkt komplement. Men det är viktigt att understryka att det endast är ett komplement. Basen ska alltid vara mat.

Protein och mättnad, blir vi mättare av att äta kvarg än motsvarande mängd yoghurt?

  • I teorin ja, eftersom kvarg innehåller betydligt mer protein. Men mättnad är mer än bara att äta protein, även fett och kolhydrater, smaker- om man tycker att det är gott -, varm eller kall mat, hur maten är sammansatt och det sociala sammanhanget påverkar. Det finns inga studier där man har jämfört kvarg med yoghurt och tittat på mättnad.

Finns det någon risk med att äta för mycket protein?

  • Vilka hälsoeffekter som ett högt proteinintag kan medföra är inte klarlagt. Det finns några studier som visar på ett samband mellan ett högt proteinintag och tillväxtfaktorer som är inblandade i olika typer av cancersjukdomar. Men hur mycket, hur länge, och vilka övriga faktorer som påverkar är inte känt.
  • Stora mängder protein kan försämra njurarnas funktion om den redan är nedsatt, samt påskynda utvecklingen av njursjukdomen. De som har ökad risk för benskörhet kan förvärra situationen. Något man kanske inte tänker på, är att ett högt proteinintag leder till ett för lågt intag av livsmedel som är rika på kolhydrater. Det påverkar intaget av energi, vitaminer och mineraler negativt. Dessutom ökar belastningen på mag-tarmkanalen och många får problem med magsmärtor, uppblåsthet och ökad mängd gaser.

Tack Petra för att du tog dig tid!

———————————————————————