Rörjouren Svenska AB – STOR VARNING!

av Louise Konsumentkoll den 05 oktober 2013

20131005_150844”Vattnet forsar ner på golvet i köket. Kranen vid diskhon har gått sönder. Inget annat att göra än att kalla på en rörjour  som dyker upp inom någon timma. Bra.

Killen stänger av vattnet och fixar dit några pluggar. Det tar cirka 1 1/2 timma. Sedan meddelar han att han återkommer i morgon med en ny kran.

Karln återkommer, sätter dit en kran, eller blandare heter det visst.  Det tar max en timma. Sedan åker han. Två dagar efter kommer en räkning på 10.973 kronor inklusive moms samt ROT-avdrag om 1 939 kronor.

Att betala: nästan 11 000 kronor. Utan ROT- avdraget 13 000 kronor.

I summan ingår kranen för 3 461 kronor, två ”muttrar och klämringar 15 onnline” för 2 936 kronor, arbetstid 4,5 timmar a 862 kronor, servicebil 2 timmar för 1 376 kronor samt lite annat småjox som två packningar och två kulventiler. Inklusive moms.

Några funderingar:  Om man tar 862 kronor i timmen en vanlig måndag och dessutom bokför två timmar restid som arbetstid, hur kommer det sig då att man också ska ha betalt för  bilen med 688 kronor i timman??? ”Servicebilen ” innehåller ju inte ens en vanlig kökskran, som väl borde vara legio.

Inte tar våra hantverkare som renoverar badrum, böjer rör, installerar kranar och lägger golv betalt för bilen de använder. Sådana omkostnader ingår i timpriset, som för övrigt är ungefär hälften av vad rörjouren debiterar. 3 500 kronor för en vanlig kran? Två muttrar och klämringar för 3000 kronor?

Åker till närmaste byggvaruhus, K-rauta för att undersöka saken.

En likadan kran där kostar 1 595 kronor, märke FM Mattsson. Muttern och klämringen borde inte kosta mer än högst 200 kronor säger en expedit, troligen mindre.  Alltså 400 kronor inklusive moms som max. Rörfirmor får väl dessutom rabatt – eller hur?

Jag bestrider fakturan och skickar med länken till bloggen. Funderar ett tag på om det är oschysst att publicera detta inlägg innan jag har talat med företaget, men bestämmer mig för att nej, det är det inte.

Företaget heter förresten Rörjouren Svenska AB. Jag rapporterar hur det går!”

PS 8 okt: En representant för Rörjouren ringde nyss, han ska gå igenom fakturan, tror att det möjligen har blivit fel och kommer tillbaka i morgon. Återkommer!

PS 11 okt: Rörjouren har hört av sig i dag. ”Det har blivit fel i fakturan”, bland annat ska blandaren kosta 1 556 kronor i stället för mer än dubbelt så mycket. De skickar en ny faktura om totalt 4 835 kr. Jag rapporterar vad som ingår i den nya fakturan när den kommer. 

 PS 16 oktober: I dag kom den nya fakturan från Rörjouren AB om 4 835 kronor i stället för 10 973, inklusive ROT-avdrag. Jag betalar omedelbart.

Blandaren kostar nu 1 556 kronor mot 3 461 kronor,  ”muttern och klämringen” för 1 468 kronor har försvunnit helt och servicebilen har nu använts 1 timma för a 688 kronor i stället för 2 timmar.  Två ”förminskningsset” kostar nu totalt 94 kronor i stället för 472 kronor.

Väldigt många ”fel” i fakturan, om man så får säga.  Bovar!

PS 29 oktober: Jag säger bara stackars, stackars människor som hamnar i Rörjourens klor och inte har kunskap och mål i munnen som jag. Fy satan!

I  dag kommer nämligen ett inkassokrav (!) från Eurofinans om 11 213 kronor inklusive en påförd kostnad om 240 kr + ett hot som jag inte begriper om en förseningsersättning om 450 kronor som enl lag (1981;739) kan debiteras som ersättning för inkassokostnader. Jag skriver ett argt brev till Eurofinans med kopia till Rörjouren om att jag redan har betalat enligt nedan.

30 oktober: Nu har Eurofinans hört av sig. Rörjouren har inte meddelat dem att jag bestridit den första fakturan och felet är alltså inte deras.  I morse hörde Rörjouren av sig och skyllde på Eurofinans. Puh…

 

 

 

 

{ 19 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Affi oktober 7, 2013 kl. 7:12

Hu, det företaget visste nog inte hos vem det var de skulle fixa rören och kranen. Hoppas de får långnäsa!

Svara

Helena I oktober 21, 2013 kl. 16:16

Inget företag ska få sko sig så!! Oavsett vem de är hos!!!

Svara

Allan P3 oktober 9, 2013 kl. 22:17

http://www.eniro.se , kan du rekommendera företag med 1-5 stjärnor
respektive tala om VARFÖR du sågar eller hissar företaget !
BRA tips vad gäller att VARNA andra !

Svara

Louise Konsumentkoll oktober 10, 2013 kl. 6:21

Allan: Tack för tipset. Jag väntar på Rörjourens utredning så får vi se vad jag gör. Har talat med kompisar i branschen, de är inte förvånade. Inte sällan saltar företag notan enligt devisen går det så går det.

Svara

Daniel april 22, 2015 kl. 6:57

Hade Rörjouren för felsökning på elen, jordfelsbrytare som löste konstant, för två år sedan – med liknande erfarenhet som andra här. I mitt fall löste de inte el-felet på de 2 timmar de var på plats, skulle återkomma men gjorde inte det, fick gå till annan firma för att få felsökning genomförd – de klarade detta på 15 minuter. Dessutom hutlösa tim- och servicebilpriser + andra märkliga omkostnader som automatiskt läggs på.
Kollade nu på Eniro och där tillåter de inte registrering av omdömen.
VARNING som sagt

Svara

Helena I oktober 21, 2013 kl. 16:15

Om man inte begriper något då man måste ta till hantverkare så ska man i alla fall försöka att göra som du gjorde, eller prata med någon som kan få en att förstå om det verkar rimligt!
Heja dig som gick igenom och kollade !!

Svara

Lars mars 5, 2014 kl. 0:06

Hoppsan, nu var jag för snabb när jag läste företagsnamnet eller så lyckades jag med en jour-freudiansk felsägning. Företaget jag nämnde är ett annat jour-företag med dåligt rykte. Olyckligt ändå av mig att som icke berörd part ge nyss nämnda firma dålig publicitet, om än av misstag.

Svara

Louise Konsumentkoll mars 5, 2014 kl. 6:36

Lars: Intressant inlägg i vilket fall som helst, men jag tar bort det. Vill du skriva om det, eftersom det finns intressant information om hur rörjourer och andra arbetar så kom igen!

Svara

Joakim mars 21, 2014 kl. 16:11

Hej Louise, jag läste tyvärr din blogg för sent. Jag har också råkat ut för Rörjouren Svenska AB. Jag kom in via en av deras sidor (Elektrikerstockholm.nu). De anger att de har en jourservice också tyvärr har de jourpriser på allt även det som inte är akut. Vi ringde dem och bad dem byta ut tre standard dimmers. De kom tre dagar senare för vi hade inget akut behov. Knappt tre timmar senare hade de lyckats hämta nya dimmers (servicebilen för 688:- var antagligen tom) och flytta på en vanlig ljuskontakt. Ja de hade även besvarat vår fråga om vi behövde säkra upp huset då elen varit lite svajig genom att öppna proppskåpet, tittat, vridit åt skruvarna och konstaterat att nu var det klart. Till historien hör att vi ett par dagar senare hade en annan elektriker hemma som vi lyckligtvis tagit referenser på först, han har hittat felet och det var inte riktigt så enkelt som den okulärbesiktande rörjours-elektrikern sagt. Åter till vad som hänt. Igår, kom fakturan, de tar aldrig under 862:- timmen eftersom de är på jour, det är deras koncept, ta betalt för jour även när det inte är det. När det är jour och dessutom helg ja då pratar vi flera tusen kronor i arvode (jo det stämmer, googla på dem). Bra så, nej då en dimmer som hos tillverkaren schneider electric har ett riktpris på 845;- (men som hittas på bygghemma för 695:-.) ska de ha 2288 kr för. När jag bestrider den kostnaden säger de att den visst kostar så mycket och att de kan skicka sitt inköpskvitto till mig. Jomenvisst tack så mycket. Men vänta nu, kvittot (som självklart är utställt innan jag ens hade elektrikern hemma hos mig) kommer från en stor grossist och där står det att den kostar 1830 kr ex moms. Det är exakt samma dimmer från exakt samma tillverkare med exakt samma artikelnummer. Således är fakturan fabricerad av Rörjouren alternativt grossisten. Nu kommer vi till det ironiska, samma faktura visar att dessa 1830 i listpris ges det 26% rabatt på vilket blir 1354 kr, lägg på 25% moms och du får 1693 kr. Dessa 1693 kr blir sedan 2288 kr på fakturan. Rörjouren skriver i mail att jag måste förstå att de lägger på en kostnad på allt inköp av material. Inte det man vill lägga tid på och en ganska otrevlig upplevelse men jag hoppas denna info kan vara till gagn för andra.

Svara

Louise Konsumentkoll mars 21, 2014 kl. 16:23

Joakim: Fy farao för Rörjouren Svenska AB. Bra att du redogjorde för ditt elände. Hoppas folk läser innan de beställer tjänster av företaget och att det leder till att de får färre och färre jobb. Bra att du bestrider fakturan. De ska kunna visa att det de tar betalt är skäligt. Låter inte så…

Svara

Massimo maj 9, 2015 kl. 23:31

Hej jag har jobbat på denna firman.Och det jag kan säga att När jag jobbade där var jag ända person som hade VVS certifikat.Alla som jobbar hos Peter har ingen certifikat inte ens de som jobbar med el.Sen vill jag tillägga att om killar som jobbar på jouren skulle de få 10 procent av din faktura skulle alla vara rik .Han betalar folk piss lön!!

Svara

Joakim mars 21, 2014 kl. 16:14

Kommentar till mitt inlägg. På de tre timmarna, installeradesjälvklart även de tre dimrarna, detta framgår inte av min text ovan.

Svara

Joakim mars 21, 2014 kl. 20:20

(fortsättning) Man är helt rättslös, ringde upp Selga (benämnda grossisten i texten ovan) för att helt enkelt förhöra mig om hur de kunde ta 1830 kr för en produkt med listpris 845 kr. För visst måste det ha skett ett ”misstag” längs vägen. Den första försvarslinjen vägrade svara, men kunde på direkt fråga be sin chef kontakta mig. Det visade sig vara försäljningschefen. Han ville dock inte uttala sig heller, men kunde på begäran koppla ihop mig med regionchefen. Här trodde jag att jag kommit tillräckligt högt upp och skulle få ett svar jag skulle vara nöjd med. Men icke sa Nicke. Herr regionchef hävdar att 1830 kr är korrekt utpris till elfirman. Det är en fri prissättning och tillverkarens riktpriser på 845 kr sägs vara helt irrelevant. Det är nämligen priser som det inte går att handla på. När jag nämnde några av de inköpsställen (Bygghemma, ClasOhlson,…) där exakt samma dimmer går att köpa till lägre pris än riktpriset tyckte han det var irrelevant då Selga har stora lager och långtgående garantier som de måste ta betalt för. Garantin ska tydligen fungera så att om dimmern inte fungerar får deras kunder byta den. Tror inte Clas Ohlson skulle säga nej heller. Ja, detta var en del av de minst sagt beska besked jag fick motta. Avslutningsvis ombads jag handla någon annanstans om jag är missnöjd med priset. Och 25% påslag på deras priser + elfirmans rabatt på 25% tyckte han var helt rimligt. Den oroande slutsatsen man kommer till är varför elfirman köper dimmern för 1830-26% rabatt =1354 kr när de kan köpa den för halva priset på andra inköpsställen.

EIO (Elektriska Installatörsorganisationen) har förresten inte Rörjouren Svenska AB som medlem. Att alltid börja sin hantverkarjakt hos en branschorganisation kan vara ett bra tips. Här kan man söka: http://www.eio.se/sokinstallator/sidor/sok.aspx

Svara

Gabriella augusti 26, 2014 kl. 7:53

Hej,

Åh, läste detta nu och skulle ha gjort det för två veckor sedan.

Hade en reparatör hos mig och de tog 3 timmar för att sätta upp ett tvättställ. Kommer absolut inte anlita dem igen och vill absolut varna andra till det också.

Med vänliga hälsingar
Gabriella

Svara

Arne Rosengren september 6, 2014 kl. 19:30

I vårt område har Rörjouren Svenska AB nu en höstkampanj: erbjudandet gäller byte av varmvattenberedaren till en rostfri Nibe 300 l. Kampanjpriset är 25.900 kr. En sån vv-beredare kostar ca 10.000 och bytet tar två tre timmar. De tar alltså ca 5000 kr/tim – men så informerar de om att man kan få ROT-avdrag med 7000… En seriös rörfirma skulle ta ca 2000 för jobbet och transporten, och totalt blir det ca hälften av det s k Kampanjpris som Rörjouren erbjuder. Detta är ren och skär svindel

Svara

Lars september 7, 2014 kl. 21:42

Ett beredarbyte är aldrig så billigt, rörjourens priser är väl i överkant men jag har arbetat på en seriös jourfirma med sund prissättning och då hade vi ändå fastpris på över 18 000 och DST blev ingen jättevinst på de jobben

Svara

Diana november 12, 2014 kl. 16:13

Har precis fått en faktura som jag måste bestridda från skojarna! Försöker debitera en 1h försening som servicebil omkostnader?! Fattar inte hur dessa människor orkar hålla på?! Värsta med denna historia är att de felsökte men inte lagade något fel! Är så jääävla lack!

Svara

Louise Konsumentkoll november 12, 2014 kl. 20:04

Diana: Förstår dig. Man blir urförbannad!

Svara

Josefine februari 17, 2016 kl. 10:46

Nu är det vår tur att ha råkat ut för dem! Om någon orkar får ni gärna kommentera på min blogg så de ser att fler nås av budskapet. http://www.granding.se/2016/02/17/konsumentvarning-rorjourens-saltade-fakturor/

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: