Rörjouren Svenska AB – STOR VARNING!

av Louise Konsumentkoll den 05 oktober 2013

20131005_150844”Vattnet forsar ner på golvet i köket. Kranen vid diskhon har gått sönder. Inget annat att göra än att kalla på en rörjour  som dyker upp inom någon timma. Bra.

Killen stänger av vattnet och fixar dit några pluggar. Det tar cirka 1 1/2 timma. Sedan meddelar han att han återkommer i morgon med en ny kran.

Karln återkommer, sätter dit en kran, eller blandare heter det visst.  Det tar max en timma. Sedan åker han. Två dagar efter kommer en räkning på 10.973 kronor inklusive moms samt ROT-avdrag om 1 939 kronor.

Att betala: nästan 11 000 kronor. Utan ROT- avdraget 13 000 kronor.

I summan ingår kranen för 3 461 kronor, två ”muttrar och klämringar 15 onnline” för 2 936 kronor, arbetstid 4,5 timmar a 862 kronor, servicebil 2 timmar för 1 376 kronor samt lite annat småjox som två packningar och två kulventiler. Inklusive moms.

Några funderingar:  Om man tar 862 kronor i timmen en vanlig måndag och dessutom bokför två timmar restid som arbetstid, hur kommer det sig då att man också ska ha betalt för  bilen med 688 kronor i timman??? ”Servicebilen ” innehåller ju inte ens en vanlig kökskran, som väl borde vara legio.

Inte tar våra hantverkare som renoverar badrum, böjer rör, installerar kranar och lägger golv betalt för bilen de använder. Sådana omkostnader ingår i timpriset, som för övrigt är ungefär hälften av vad rörjouren debiterar. 3 500 kronor för en vanlig kran? Två muttrar och klämringar för 3000 kronor?

Åker till närmaste byggvaruhus, K-rauta för att undersöka saken.

En likadan kran där kostar 1 595 kronor, märke FM Mattsson. Muttern och klämringen borde inte kosta mer än högst 200 kronor säger en expedit, troligen mindre.  Alltså 400 kronor inklusive moms som max. Rörfirmor får väl dessutom rabatt – eller hur?

Jag bestrider fakturan och skickar med länken till bloggen. Funderar ett tag på om det är oschysst att publicera detta inlägg innan jag har talat med företaget, men bestämmer mig för att nej, det är det inte.

Företaget heter förresten Rörjouren Svenska AB. Jag rapporterar hur det går!”

PS 8 okt: En representant för Rörjouren ringde nyss, han ska gå igenom fakturan, tror att det möjligen har blivit fel och kommer tillbaka i morgon. Återkommer!

PS 11 okt: Rörjouren har hört av sig i dag. ”Det har blivit fel i fakturan”, bland annat ska blandaren kosta 1 556 kronor i stället för mer än dubbelt så mycket. De skickar en ny faktura om totalt 4 835 kr. Jag rapporterar vad som ingår i den nya fakturan när den kommer. 

 PS 16 oktober: I dag kom den nya fakturan från Rörjouren AB om 4 835 kronor i stället för 10 973, inklusive ROT-avdrag. Jag betalar omedelbart.

Blandaren kostar nu 1 556 kronor mot 3 461 kronor,  ”muttern och klämringen” för 1 468 kronor har försvunnit helt och servicebilen har nu använts 1 timma för a 688 kronor i stället för 2 timmar.  Två ”förminskningsset” kostar nu totalt 94 kronor i stället för 472 kronor.

Väldigt många ”fel” i fakturan, om man så får säga.  Bovar!

PS 29 oktober: Jag säger bara stackars, stackars människor som hamnar i Rörjourens klor och inte har kunskap och mål i munnen som jag. Fy satan!

I  dag kommer nämligen ett inkassokrav (!) från Eurofinans om 11 213 kronor inklusive en påförd kostnad om 240 kr + ett hot som jag inte begriper om en förseningsersättning om 450 kronor som enl lag (1981;739) kan debiteras som ersättning för inkassokostnader. Jag skriver ett argt brev till Eurofinans med kopia till Rörjouren om att jag redan har betalat enligt nedan.

30 oktober: Nu har Eurofinans hört av sig. Rörjouren har inte meddelat dem att jag bestridit den första fakturan och felet är alltså inte deras.  I morse hörde Rörjouren av sig och skyllde på Eurofinans. Puh…

 

 

 

 

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: