Så luras du att köpa skräpmat

av Louise Konsumentkoll den 15 juni 2016

Övervikten och fetman är enorm i USA. Organisationen CSPI, Center for Science in the Public Interest arbetar oförtröttligt med att uppmärksamma konsumenter, livsmedelsbranschen och myndigheter på alla ”obesogenic environments”   översätts kanske till typ ”fetmadrivande miljöer”,  i USA och hur man som konsument lockas att köpa ohälsosamt söta, feta och salta matvaror. Till exempel på hur godis och snacks är placerade i butiken. Inte alls olikt hur det ser ut här.

För någon månad sedan frågade vi våra medlemmar vad de tycker om att godis ofta är placerat i närheten av kassorna. 80 % av de cirka 5000 medlemmar som svarade gillade det inte.

Dags för oss att plocka upp frågan igen med Coop. Den är inte ny, frågan har diskuterats såväl i Sverige som internationellt de senaste trettio åren.  Det är bara att tjata på, så kanske vi får se godisen och chokladen bredvid köttdisken i stället för att förfölja oss hela vägen mot kassorna, när vi är som mest hungriga. I dag diskuterar DN frågan.

CSPI

 

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Anders Carne juni 16, 2016 kl. 12:28

Sockerkonsumtionen bland svenskarna är i stort sett stabil över de senaste decennierna. Ändå tvekar vi inte att skylla övervikten på godiskonsumtionen. Vad är det jag missuppfattar?

Sedan kan jag inte undgå att notera hur ”Center for Science…” anser att de befintliga marknadsföringskanalerna i butik, som är tillgängliga för alla aktörer och matkategorier, är att betrakta som ”sneaky” för vissa produktgrupper.

Svara

Humlan juni 21, 2016 kl. 18:41

Konsumtionen av socker har gått upp om man räknar in dom nyare sockerarterna som utvinns ur stärkelse (t.ex. glukossirap) men dom finns inte med i statistiken.
Socker från fruktjuice finns heller inte med i statistiken.
Att vi ökat så mycket i vikt dom senaste decennierna torde bero på att vi förutom ökad totalsockerkonsumtion dessutom ökat andelen kolhydrater i det vi äter och då höjs nivåerna av insulin i kroppen, d.v.s. det fettinlagrande hormonet.
Om sockerstatistik: http://ettsotareblod.se/faktakoll-svts-agenda-hur-mycket-socker-ater-vi-egentligen/
(Men om du är Anders Carne på Kraft Foods som säljer choklad och konfektyr så vill man kanske inte se socker som onyttigt 😉 .)

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: