≡ Menu

Samarbeta ICA och Coop!

Miljöhänsyn får kedjorna at samordna transporterna. I Norrland åker Axfoods, Coops och ICAs varor numera ofta i samma bilar. Det finns inte längre något ideologiskt motstånd mot att samordna transporterna mellan de tre konkurrenterna, läser jag i Fri Köpenskap. Nu tar man hänsyn till miljön. Och ekonomin vill jag tillägga. Och det är förstås klokt.

Samarbetet görs möjligt genom att kedjorna hyr in transporttjänster, så på bilarna står det  ”Bilfrakt” och inget annat om jag förstår rätt. 

 – För det kan givetvis inte stå ICA på en bil som kör till Willys eller tvärt om säger Bilfrakts transportchef Andes Endertorp.  

Men hallååå! Varför inte?

Varför kan det inte stå ”ICA,Willys, Coop” med respektives företags loggor på samma långtradare? Vad skulle hända? Skulle det bli ramaskri och kedjorna skulle tappa kunder? Knappast!

Snarare tvärt om. Alla kedjorna skulle förstås  tjäna på att man samordnar transporter, både ekonomiskt och miljömässigt. Och kunderna? Kloka kunder skulle förstås jubla, för bilar som far fram och tillbaka halvtomma är inte vettigt.

– Det finns tre fördelar med att samordna transporter. För det första kan vi öka servicen och få tätare turer till butikerna, säger Petra Albuschus, ICAs logistikchef. Totalekonomin blir bättre och med välfyllda bilar minskas belastningen på miljön. Hon får medhåll på alla punkter av Coops Marika Hjelm Siegwald.

Men sätt igång då!  Utred var i landet ni skulle tjäna på att samordna transporterna. Och måla om bilarna med de tre loggorna! Vad hindrar?

Comments on this entry are closed.

  • Affi 09 juni 2011, 6:45

    Heja det är helt rätt och något vi har diskuterat hemma vad det gäller mjölktransporter nu när det växer fram småmejerier här och där!

  • MrArboc 09 juni 2011, 8:14

    En fördel med ”anynyma” bilar är att dom även kan utnyttjas till andra transporter. Kanske stanna vid ett Statoil i fall det behövs någon gång, eller lämna av paket vid ett Postkontor (nåja, paketutlämningsställe kanske), lämna av sallad vid McDonalds osv i all oändlighet. Nog för att man KAN göra allt detta även om det står andra företagsnamn på bilarna, men reklamvärdet i att måla om dom är nog obefintligt.

  • retreat 10 juni 2011, 4:24

    Dels vill Bilfrakt främja sitt varumärke, inte särskilt konstigt. Bilarna används till betydligt fler körningar än endast dvh, vilket också bidrar till att man absolut inte vill ha lottorna där – inte från bilfrakts håll och knappast från företagens heller. Det skulle kunna ge alltför mycket trassel och huvudbry om en bil märkt med dessa loggor körde

  • Louise Konsumentkoll 10 juni 2011, 12:23

    OK, men säkerligen skulle det gå att samordna transporterna mer mellan kedjorna, och då får ju inte varumärken/loggor vara i vägen som ju anfördes i artikeln. Den frågan måste ju gå att fixa. Inte sant?

  • retreat 10 juni 2011, 13:10

    Att samordna logistiken inom tre av Sveriges största företag inom dvh är inte ekonomiskt försvarbart. Dels skulle alla kedjors system syncas varje dag på avdelningsnivå, ICAs kolonial från ett ställe, Coops från ett annat, Willys kök från ännu ett osv.

    Det skulle skapa en hel del extratransporter till nya spridningspunkter där allt då ska sampackas men ändå avskilt så att inte Willys får ICAs varor osv samt att man då måste ha specifika bilar som tar med sig tomgodset såsom rc, pall osv istället för de befintliga. Helt enkelt så söker du en lösning på ett problem som inte finns.

    Problemet ligger inom kedjornas interna logistik, inte klisterlappen på lastbilen.