Fredrik Kagg, försäljningschef, Konsum Knäred installerade en ny frukt- och gröntkyl med dörrar, och blev jätteförvånad. Den nya disken sattes in i juni. Under juli ökade frukt- och gröntförsäljningen med 10,5 procent jämfört med samma tid förra året. Och grönsakerna håller sig fräscha mycket längre. Svinnet minskade med 20 procent. och energikostnaderna har gått ner.
Med den nya disken kan sortimetet av känsligare produkter öka, som knippmorötter och känsliga frukter. Den vanliga frukten exponeras som tidigare på ett fruktbord och vissa grönsaker ska ju också förvaras i lite varmare, som t ex gurka.
Och kunderna har bara berömt den nya disken!
Fredrik tror att han snabbt kommer att tjäna in hela extrakostnaden.
Lönsamhet och miljöengagemang går oftast hand i hand. Heja Konsum Knäred.
Så fram för fler dörrar på fler kylar! Och sänk temperaturen i chark- och delikatessdiskarna. Max 8 grader är för hög temperatur.

Comments on this entry are closed.
Tyckar jag låter som en ypperlig idé, konstigt att inte det sprider sig mer.
Håller med! Det ser så fräscht ut på bilderna!
Roligt att bra lösningar för miljön också är bra för vinstintresset. Borde locka fler att göra likadant!