Jag har fortsatt att reta mig på dumma shampo- och duschkrämflaskor som man inte kan tömma på ett enkelt sätt. Se videon! Vilken shampoförpackning tycker du är korkad?
Att kunna få ut det sista ur flaskan är väl värt att ha i åtanke när du prisjämför shampo, tänk på hur mycket pengar som blir kvar om du använder ett dyrare shampo.
Comments on this entry are closed.
Heja, man får bjuda på sig själv när man är konsumenternas tjänare! Bra jobbat det behövs någon som kämpar för att minska vårt svinn på alla fronter.
Way to go!!!
Heja Louise! Jag blir alltid lika glad när du tar strid för vardagssvinnet! Platta korkar som går att skruva av till folket!
Roligt med nakenchock!
Jag utvecklar schampo-problematiken i Solidar-bloggen. =)
Word! I duschen har jag en trådkorg, så där kan schampooflaskorna till nöds stå upp och ner, men flytande margarin, flytande honung och alla andra sega livsmedel vill ogärna stå upp och ner i kylen och skafferiet.
KfS-handduken var en snygg gest också 😉
Kai: Håller med, just flytande margarin är hopplöst. Jag gjorde en test i helgen – börjar nog bli lite besatt av svinn och dumma förpackningar- så håll ögonen öppna så kommer det fler inlägg i frågan…
Jag tror att något slags nano-material i flaskor skulle göra susen, så att även sega livsmedel rinner av väggarna på flaskorna. Men man får ju vara försiktig så det inte medför andra nackdelar. Ska kolla med Packforsk och tidningen Packmarknaden… de kanske har skrivit något i frågan.
Hej Louise, lessen för lite sent svar efter den fina passningen 🙂
Som du själv säger finns det ju både och, platta och inte platta lock. Uppenbarligen har inte konsumentpreferensen för platta lock hittills varit tillräckligt stark för att flertalet schampon ska ha platta lock. Jag tror man kan jämföra med ketchup där båda varianterna funnits länge.
Om du inte är ute efter lagstiftning (vilket jag inte tror) så blir frågan därför upp till konsumenternas preferenser och vad tillverkarna tror att konsumenterna vill ha. Här är det viktigt att komma ihåg att en fråga som är viktig för en konsument är oviktig för en annan, vi kan således alltid förvänta oss en spridning av produktegenskaper kopplat till olika varumärken. Det är inte en branschförenings (som KTF) roll att ta ställning för eller emot de egenskaper som är inom lagens ramar.
Däremot är det viktigt att göra sin röst hörd som konsument och en video med nakenchock (är lite besviken här dock…) brukar ju vara ett säkert kort som vi inte vill undanhålla våra medlemmar. Vi vidarebefodrar filmen via vårt veckobrev till alla tillverkare och leverantörer.
Med vänlig hälsning
Olof Holmer, VD – KTF
Hej Olof,
Tack för att du vidarebefordrar blogginlägget till tillverkarna, L’Oreal, Barnängen med flera! Jag tror faktiskt att vi konsumenter inte orkar protestera hela tiden, vi retar oss på flaskorna när vi står i duschen och sedan när vi köper nytt så köper vi samma schampo för att vi gillar det, det funkar bra och vi är vana vid det, trots dum kork. Men vi är likafullt sura för att det blir kvar en del i flaskan. Och tillverkarna vill ju ha nöjda kunder, så varför inte göra platta korkar från början?
Jag tror inte att tillverkarna medvetet gör en bullig topp så att det blir svinn och de får sälja mer, som en del tror som har hört av sig. Jag tror helt enkelt att de inte tänker hela vägen ut. Det är hög tid tycker jag!
Apropå kethchupflaskor där någon enstaka tillverkare gör ketchup med plan kork som går att ställa upp och ner… i helgen skulle jag köpa mango chutney, där fanns dels en glasflaska, dels en plastflaska som stod upp och ner (typ flaskor med honung som finns på marknaden.) Chutneyn i plastflaskan var 20 kronor dyrare per kilo, trots samma mängd som glasflaskan….
Ha,ha,ha, Heja Louise!
Om jag hittar ett större problem och tipsar Dej, får vi häftigare nakenchock då?
Mvh från Bonden
Funderar på att gå över till Grummes halvfasta nästan bärnstensfärgade såpa pakterad i ett sånt där smörpapperliknande omslag som fanns i min barndom – om den (syftar på såpan ej på min barndom) fortfarande finns.
Bra att du tar upp en liten, men i det större sammanhanget viktig fråga: det onödiga svinnet.
Per: Glädjande nog har det skett stora förbättringar när det gäller korkarna det senaste året. Det finns fortfarande mer att göra, men klart är att frågan har fått större uppmärksamhet än tidigare.