Sunkiga butiker – sänk temperaturen!

av Louise Konsumentkoll den 29 juli 2010

Bild ifrån Karin Ahlborgs krönika i Aftonbladet

Karin Ahlborg skriver i gårdagens Aftonbladet bland annat att skivad smörgåsskinka håller i ungefär fem dagar efter bäst före datum.

I Sverige är den högsta tillåtna temperaturen i butikernas charkdiskar + 8 grader. Det är supersunkigt! I övriga EU är det 4 – 6 grader som gäller. Charkprodukter håller nästan dubbelt så länge om man sänker temperaturen från 8 till 4 grader. Det borde alla handlare göra. Vi har skrivit till livsmedelskedjorna och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel och ställt krav om sänkt temperatur i kyldiskarna. Då kan nitrathalten minska, och vi får fräschare varor som håller längre.

Har något hänt? Ja, Kött -och charkföretagen,  köttbranschens egen organisation håller med. Många handlare håller med och vi ser allt fler dörrar och luckor på kyldiskarna som bevarar kylan. Men många håller emot att investera i nya diskar, luckor och dörrar. Det kostar pengar. Så resonerar sunkbutiker tycker jag.

Kräv sänkt kyla och därmed fräschare varor av din handlare! Och sänkt temperaturen själv till fem grader hemma i ditt kylskåp.

I oktober äger Chark-SM rum i Göteborg. Då samlas alla i branschen. Då ska jag medverka, och sätta någon från handeln i ”heta stolen” och pressa dem på varför de inte lägger en plan att alla butiker ska ha +5  grader i alla kyldiskar inom, låt säga, tre år.

Det skulle inte bara minska matavfallet. Det skulle ge oss fräschare varor. Och energiåtgången skulle inte öka, det är jag nästan övertygad om. Nya kylar med dörrar = energieffektivare

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 2 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Affi 29 juli 2010 kl 10:50

Bra, på dem bara, alltid gör det något gott för oss konsumenter. Kunde ni inte slå er ihop de olika konsumentorganisationerna och göra en gemensam drabbning?

Svara

Louise Konsumentkoll 29 juli 2010 kl 12:10

Affi: Jovisst kunde vi slå oss ihop i frågan, men jag tror inte det behövs. Vi får tryck ändå.
Vi försöker arbeta med olika frågor och inte göra dubbeljobb. Vi är ju inte så många direkt som arbetar med att skapa opinion i konsumentfrågor.

Svara

Lämna en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: