Trasigt kylskåp

av Louise Konsumentkoll den 20 april 2010

Visst går väl kylskåp, tvättmaskiner och TV-apparater sönder snabbare nu än förr? Det är i alla fall min bestämda uppfattning. Jag skrev i ett tidigare inlägg om bra kvalité på min gamla tvättmaskin.

För ett år och nio månader sedan köpte vi ny kyl och frys, självavfrostande och med digitala temperaturmätare. Väldigt tjusiga.

För två månader sedan började det knaka i dörren till kylen. Knak, brak sa den när vi öppnade och stängde den. Ringde Electrolux, ut kom en serviceman. Det nedre gångjärnet har gått sönder, ni har nog lassat på för tunga varor i facken i dörren sa han. Aldrig i livet sa jag. Kylen härbärgerar mat för två personer nuförtiden, förr var vi fem vuxna och dörren till förra kylskåpet höll tills vi körde det till skroten.Mitt kylskåp

Räknas som slitage sa servicemannen, ny dörr kostar 4000 kronor. Men ta det på hemförsäkringen så blir det bara självrisk på 1500 spänn sa han hjälpsamt.

Jag blev vansinnig. Ja faktiskt. Mitt försäkringsbolag ska väl över huvud taget inte bekosta en dörr som går sönder efter ett år och sju månader.  Oavsett om så självrisken hade varit noll spänn så är det oacceptabelt. Eller hur? Tacka för att försäkringspremierna bara blir dyrare och dyrare när försäkringsbolagen står skador som beror på usel kvalitet.

Arg som ett bi hamrade jag iväg ett mejl till Electrolux, berättade vad som hänt och bad företagets kvalitetschef ringa mig. OMGÅENDE! Undertecknade med  Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm. Yepp, så låg var jag, utnyttjade min titel.

Och kvalitetschefen ringde snabbt. Trevligt samtal. Inte skulle jag behöva betala för en ny dörr, det var ett misstag för givetvis skulle en dörr hålla längre än så. Och givetvis ska man kunna lassa in så många varor som får plats i hela dörren utan att den går sönder. Electrolux testar tungt lastade dörrar med tiotusentals öppningar och stängningar innan nya modeller går till försäljning sa han. Ny dörr utan några som helst kostnader skulle levereras. Tack för det sa jag och undrade i mitt stilla sinne att om jag hade hetat Abdullah och bott i Rinkeby, hade jag blivit bemött på samma sätt?

Hur som helst. Jag passade på att häva ur mig min frustration till kvalitetschefen över alla varor som går sönder så mycket snabbare nu än förr. Han kollade upp och återkom med att de inte har fler reklamationer och reparationer i dag än för tio år sedan, snarare färre.

OK, men jämför med för tjugo år sedan, bad jag. Då höll vit- och brunvaror (TV-apparater, stereoanläggningar på fackspråk) längre än de 6 -8-10 år som är fallet i dag hävdade jag. Men de hade inte jämförelse så långt tillbaka.

Varorna höll längre förr. Det är min absoluta uppfattning.  Jag tror att det byggs in fel i produkter i dag, de ska gå sönder om typ åtta år. Då får företagen sälja nya modeller ( förvisso oftast med bättre funktioner och betydligt mer energisnåla), hjulen snurrar och ekonmin hålls i gång. Rätt eller fel? Vad tycker du?

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: