Läser i tidningen Livsmedel i fokus om den nya Ungdomsbarometern. 16 000 ungdomar mellan 15 – 24 år ålder har intervjuats. Undersökningen gjordes i oktober 2016.
Här är några resultat.
- Nio procent av ungdomarna uppger att de är vegetarianer. 13 procent av tjejerna.
- Av de som äter kött uppger 70 procent att det är viktigt att det är svenskt.
- Sju av tio unga som bor hemma är med och beslutar vilken mat som ska handlas hem.
- När unga själva handlar mat är den viktigaste faktorn priset, därefter kommer kvalitet och innehåll, smak samt svenskt ursprung.
- Två av tre undviker aktivt något i maten, främst undviker man lightprodukter, sötningsmedel, socker, tillsatser och laktos.
- 16 procent undviker laktos och sju procent gluten, eftersom man upplever att man mår bättre av det.
- Information om kosten hämtar ungdomar hellre från vänner och personligheter på nätet, än från forskare och andra experter.
- En av fem uppger att de har ändrat kostvanor för att en person har rekommenderat det på sociala medier.
Intressant- inte sant?