Vansinnig på liten text. Del II

av Louise Konsumentkoll den 06 december 2010

Jag har en vän som är krasslig och får sin mat genom en sond i magen.  Det är någon slags välling. Jag hjälper honom ibland. Det gör många änglar från hemtjänsten och distriktsjukvården också. I dag diskuterade vi om min vän kunde få lite mindre välling i sonden eftersom han mår  illa av den. Då funderade vi på hur många kalorier och hur mycket övrig näring en påse välling innehåller.

Vi vecklade ut det långa dragspel av information som är klistrad på varje vällingpåse. Där finns information på sjutton språk. Jag och distriktsköterskan är vana vid att läsa ingrediens- och näringsdeklarationer. Men vi begrep ingenting. Vi kunde nämligen inte läsa vad som stod på dragspelet, förutom antalet kalorier, fibrer och protein. Övrig text var för liten.

– Dietisten vet vad som ingår i vällingen säger sjuksköterskan. Säkert, svarar jag, men man ska väl för bövelen kunna få tillgång till viktig information på läkemedel och sondmat även på kvällstid.

Så jag kollar för säkerhets skull texten med en annan sjuksköterska. Hon kunde läsa den om hon ansträngde sig ordentligt och med bra ljus. Men texten är för liten för att kunna läsas oberhindrat sa hon. Och så ska det ju inte vara.

 Jag blir vansinnig på oläslig förpackningstext! Om företaget valt lite större text hade dragspelet bara blivit  någon millimeter tjockare. Spelar roll?

Jag skickar detta inlägg dels till företaget  Nutrica- Nutrison, men de är ju inte de enda som bryter mot lagen om läsbarhet. Utan det går också till Lif, branschorganisationen för läkemedelsföretag samt  till Livsmedelsverket och livsmedelsbranschens organisationer.  Det MÅSTE bli någon ändring!

Här kan du läsa ”Jag blir vansinnig på oläslig text, del I”

http://louisekonsumentkoll.se/jag-blir-vansinnig-pa-olaslig-text-pa-forpackningar/

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Affi december 6, 2010 kl. 10:00

Ja det är märkligt vad man får svårt att läsa sådan lappar när man läser annat obehindrat. Varför undrar jag!

Svara

Louise Konsumentkoll december 7, 2010 kl. 9:49

Kommentaren nedan har inkommit via mejl. Avsändaren har sagt ok för publicering i bloggen.

LIF arbetar bl a med patientsäkerhet och just märkning och patientens/kundens behov av bra och läslig information är en av de områden som vi arbetar aktivt med.
För närvarande har vi en grupp som tittar på hur bipacksedlarna ska förmedla en balanserad information för att följsamheten till ordinationen och därmed patientsäkerheten ska öka.

Med vänlig hälsning

Anita Finne Grahnén
Direktör
LIF – de forskande läkemedelsföretagen

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: